Ska limma golvgips på golvspån i badrummet. Kollade GVK efter vilka lim som är godkända, och där står följande lista:

Ardex Ardurit S48
Bostik Bostik Rep & Fix, Bostic Fix Multi
Casco Schönox FS
Kiilto Kiilto Fixbinder
Lip Lip Flexicol
maxit Serpo 616

Ska jag inte använda någon annan produkt alltså? Kollade på ett byggvaruhus och såg bara Casco Boardfix, inte något annat märke och inte det Casco-märket som var godkänt.
Tips på vart man kan hitta något av de godkända märkena annars. 10kg Casco Boardfix (till ca 7m2 stod det) kostade 505:-, är det en normal prisnivå?
 
Jag har kört med Casco boardfix, det var inte bra, varning.

Om man blandade enl beskrivningen blev det en väldigt seg röra som tog mycket tid att breda ut, öppettiden var heller inte bra, en del han bli för hårt innan jag fick ut det, trots att jag bara blandade till lite drygt en skiva i taget.

På 2 skivor visade det sig vara bom dagen efter, så jag blev tvungen att dra i massor med skruv. Nu var det i köket så det gör inte lika mycket som om det varit i ett våtrum.
 
Casco Boardfix går utmärkt att använda. Jag tror dessutom att det är exakt samma produkt som Schönox FS, men som säljs under konsumentvarumärket Casco istället. Båda görs ju av Akzo Nobel. Håller med hempularen om att det är kort öppentid och jobbigt att hålla på med, men det tycker jag gäller även S48.

Priset är ganska normalt, det är dyrt att limma gips.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Men då kommer följdfrågan, finns det något som är lättare att hålla på med?
 
Har Du stort badrum?
Kan skära till och torrlägga skivorna
om det är ett mindre badrum.
Så kan man jobba snabbare med limmet.
Har använnt Aredex S48 kladdigt dyrt men bra ;).
Styvar också upp ett spångolv.

Mvh Putte
 
Badrummet är ca 2360x2580 om jag inte minns allt för galet. Gipset är ju 600x2400 så det borde ju inte vara några större bekymmer med att fixa till så alla skivorna är klara för läggning innan man blandar till limmet.
 
Tror Ardex S48 finns i 12 kg säckar.
Jobbar Du snabbt så borde det räcka ;).

Mvh Putte
 
hempularen skrev:
Men då kommer följdfrågan, finns det något som är lättare att hålla på med?
Ja, flytspackel.. Gipslimning är dumt och onödigt, i badrum i alla fall. Men jag förstår att du frågar efter limmer, och det vet jag inte.
 
ByggPutte skrev:
Tror Ardex S48 finns i 12 kg säckar.
En säck S48 går på en bra bit över tusen spänn va? Tror det är det dyraste alternativet.
 
Ibland svider det mer än andra gånger ;).
Kommer ej ihåg vad 12,5 kg eller 25 kg kostar
exakt men den lilla kan vara 700:-

Mvh Putte
 
Ah, det kanske var den stora jag tänker på. Längesedan jag köpte S48. :)
 
Vet att det är dyrt kan ju ha varit
ex moms också.
Är bara en underhuggare som
utför jobbet ;)

Mvh Putte
 
505:- kostar som sagt Casco Boardfix här på "landet", så dyrare än så lär jag inte köpa. Frågan är om det finns nåt billigare.
 
Vilka stora kedjor har dessa grejer egentligen? K-Rauta hade ju Kiilto Fixbinder såg jag, men då måste jag ju köpa fix också. Tänkte ev handla i Linköping imorron, men vill inte behöva åka runt halva stan och leta (igen).
 
12,5 kg S 48 kostar ca 650:- i färg och bygghandeln
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.