Hej!
Vi är en familj som har drabbats av en oseriös byggfirma!
Vi vill varna andra som tänker bygga att inte anlita denna firma!
Vi undrar också om det finns fler som drabbats av samma klåpare????
Byggfirman heter: Högbacka Bygg och bygger bla Trivselhus
och Vallsjöhus!

Hälsningar
Olycklig familj med trasiga drömmar om lycka i ett nytt hus!
 
Tjaa!?
Man kan väl nästan vända på steken och undra vad som inte har hänt!
Den största och mest omfattande reklamationen gällde mellanbjälklaget som ej var invägt och hyvlat!
När man gick upp för trappan till övervåningen sviktade golvet så mycket att möbler,dvs soffa fotöljer,soffbord mm for omkring som dom hade fått ett eget liv!
Vi påtalade felet redan efter 6 månader ,men det tog många procceser och turer innan vi överhuvud taget fick inblandade parter att komma på en av oss arrangerad, speciell besiktning.
En oberoende besiktiningsman kallades in och konstaterade ogämnheter i bjälklagret på som mest ett par centimeter( får vara 2mm/per 2 meter enligt gällande norm)
Efter mycket pajkastning och beskyllningar konstaterade besiktningsmannen att byggfel var orsak och rekomenderade entreprenören att rätta till felet.
Så arbetet började och man fortsatte att fuska och inte rätta till det igentliga "felet" utan endast en kosmetisk åtgärd.
Ny besiktning och det konstaterades att felet var ej riktigt åtgärdat till belåtenhet utan var tvunget att göras om!
Suck ve och fasa!!!????
Under 8 månader bor vi med 2 barn under bedrövliga förhållanden!
Sovande på madrasser på undervåningen ,utan garderober.
Trappan var tvungen att förseglas med plast för att ej få damm och dyrligt på nedervåningen.
Samma visa igen nytt försök att rätta till felet!
Gick bättre denna gång.
Felet åtgärdades bättre men ej till fullo!
Ja ja lite får man tåla!??!!!??
Nästa fel!
Parkett i vardagsrum skadad vid leverans eller montering?
Åtgärd:Omslipning av parkett........Resultat: Bedrövligt,fult,repigt,damm och träfliser i klarlacken.....
Parketten såg värre ut än förut!......
Tvist,huggsexa,bråk,pajkastning,etc.
Fel och brister åtgärdas efter 13 månader, utan vardagsrum i beboligt skick!.....

Nu senast!.....Takläckarge.......vatten rinner igenom innetak och väggar i allrum!.....Egen besiktning av tak.....takfönster förmodligen felmonterat?...Ringer entreprenören och husleverantör för att påtala fel!
Möts av spydighet och total arrogans från bägge parter!
Ej deras ansvar längre för 2 års garantin har gått ut fick jag till svar!++++l..¨´´¨¨
Ringer till GAR-BO försäkring.
Svar: utnyttjar man byggfelsförsäkringen är självrisken 20.000 kronor!....VAAA?..hörde jag rätt!?!?
Ja så är det tyvärr.
Annat alternativ:
Vi själva är tvungna att bevisa byggfel/byggfusk gente mot
entreprenören. ''..;++=0 är detta sant???
Huset är ej fyra (4) år gammalt.
Åtgärd:
Få skadan besiktad av oberoende besiktnings man.
Samma visa om och om igen!
Varför vi? varför vårat "drömhus" som nu har blivit mardrömshus!!!!
Vi är trötta,besvikna,sårade, förtvivlade!
Tack för ordet!
"Ledsen familj"
 
:surprised: Hugaligen!

Ni verkar ha det värre än jag, som är på andra året av min rättsprocess mot säljare och tillverkare av prefab-huset som kom hösten 2002.

Vad säger Trivselhus eller var det Vallsjöhus? ???

Är ni med i Villaägarna? Då kan man få juridisk rådgivning 1 timme gratis.

Vad råder er besiktningsmannen till?

Helena med
Sverige Stugan

 
Hej!
Vi har också tittat på ett Vallsjöhus där Högbackabygg sköter snickerierna. Vad är det som har strulat?
 
Heka skrev:
Fick se dina problem med Högbacka Bygg och blev mycket förvånad. Har själv byggt Vallsjöhus och rekommenderat flera vänner som i sin tur byggt, och där Högbacka Bygg varit inblandade i bygget. Det har fungerat klanderfritt från båda parter. När det gäller Högbacka Bygg har de gjort det som var överenskommet och lite till.
Intressant att detta ditt första inlägg på byggahus blev en lovsång till byggare en annan medlem haftproblem med. Jag ska sluta misstänka dig så fort du börjar skriva lite annat också! ;D
 
CMC, tappa inte orken eller lusten. Se till att du orkar driva på och ge dig inte förrän du kommer framåt.

Vad säger hustillverkaren? De borde väl ändå känna ett visst ansvar eftersom det är den hantverkaren som de rekomenderade.

Det är ju en annan här på forumet som haf en tvist med Eksjöhus där de fått rätt gent emot dem.

www.eksjohusfel.tk tror jag att det var.
 
Hej!
Lider med er...jag blir ofta förvånad att det inte inträffar fler våldsbrott här i världen när man hör om sådan arogans hos entreprenörer och hustillverkare.
Borde införas ngn slags garanti på kunnande i branchen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.