Har ett vikparti från Shüco med tre (!) stycken låscylindrar av typen "europacylinder" (fabrikat WinkHaus) på, samt en ytterdörr som det i nuläget sitter ett Miller-lås på med vanlig "svensk" cylinder.

Skulle gärna ha samma nyckel till hela köret, men går det?

Tänker att eftersom det är den där konstiga "europacylindern" som är rund i toppen och smalare i nedre hälften i vikpartiet så passar en sådan såklart inte i ytterdörren. Kanske finns någon "adapter"? Men när jag kollar på europacylindrar så verkar de ju inte ha medbringaren ut på baksidan som en vanlig cylinder, utan mitt på, så det verkar ju omöjligt att få att funka.

Kan en låssmed tillverka en vanlig "svensk" cylinder till ytterdörren som passar till samma nyckel som vikpartiet? Alltså själva "cylinderdelen" i cylindern, den runda delen som snurrar när man vrider nyckeln.

Jag kan ju knappast vara den första som vill ha samma nyckel till olika slags cylindrar...
 
Det är inget problem att få lika låsning.
Det flesta fabrikat på svenska marknaden har både svensk standard av låscylindrar samt europeisk DIN-cylinder både med och utan kopieringsskydd.
Däremot kan det vara svårare med svenska låscylindrar efter de europacylindrar som följer med partiet men kan vara möjligt beroende på fabrikat.
Tänk på att europacylindrar beställs efter mått som utgår från centrumskruven så det blir rätt längd och funktion på in och utsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.