Har råkat på ett tråkigt fenomen med vår ligusterhäck. Vi satte en 70 m.färdig häck för 1,5 år sedan, förra året gick åt till att den skulle acklimatisera sig och rotklumparna sätta sig. Klippte ner den till 1 meter vid midsommar 2006 för att den skulle börja tätna. Nu i vår har den tagit rejäl fart och tätnar mer och mer och det ser riktigt bra ut. Men för 14 dagar sedan upptäckte vi att en buske såg "klen" ut i bladverket och såg då att dom flesta bladen rullat ihop sig och börjat skrumpna, när vi tittade närmare på hela häcken såg vi samma tendenser på ett 10-tal plantor till men då inte hela plantan utan vissa grenar. Jag slängde mig på telefon till plantskolan för jag trodde vi fått någon sjukdom eller ohyra men vi såg inget alls i blad eller på stam, vi fick rådet att gödsla ordentligt och vattna vilket jag också gjorde rejält med blåkorn under hela häcken. Dom trodde på näringsbrist men jag påtalade att detta gällde kanske 10 av 144 plantor och att dom andra plantorna växte så det knakade men dom köpte inte detta med ohyra eller sjuka plantor utan att det var näringsbrist. Det konstiga är att den mest angripna busken står mitt i häcken och dom runtomkring är helt ok och att dom andra buskarna står med spridda skurar på en sida. 30 meter på ena sida är häcken jättefin och snart helt tät utan några tendenser till skrumpnande blad.
Skall tillägga jag gödslat med TG både förra våren och tidigt i våras.

Nu växer ju även dom angripna buskarna på höjden men det ser ju inte så roligt ut med en gles buske mitt i häcken + några buskar med synliga skador på. Tror någon att dom angripna buskarna kommer att ta sig och vågar man beskära nu till midsommar utan att ta all kraft ifrån busken?? Resten av häcken är jättefin och har säkert vuxit 20-30 cm bara på 2 månader. Skall tillägga att jag gödslade rejält med blåkorn och massor med vatten på detta för 14 dagar sedan och ser inte ut som det blivit värre i resten av häcken.
 
Kan det inte vara så att du övergödslat häcken - du planterade troligen i god jord 2005 (?) och körde på med rejäl gödsling både vår och höst 2006 ? Näringsbrist tycker jag ändå låter lite långsökt. Ligustern är inte så vansinnigt näringskrävande och det är betydligt snällare att tillföra kompostmaterial än Blåkorn. Det räcker med att du fått ner lite extra många Blåkorn på vissa häckplantor och som har bränt just dessa. Detta är alltså bara ett antagande ... men Blåkorn är starkt! Jag är själv ingen vän av detta.

Dessa milda vintrar är faktiskt inte lyckade för många av våra trädgårdsväxter. Klipp de angripna buskarna på samma sätt som hela häcken och vattna och detta kan du göra nu före midsommar.


Var vid gott mod!
 
Tack för ditt svar. Nja god jord är nog att ta i, vi anlitade en firma att sätta häcken i Oktober 2005, den dagen var det det värsta skyfallet det året men häcken kom på plats iallafall. Jorden hade legat i träda i 25 år innan vi byggde på tomten och gödslade inget innan häcken sattes, glömdes bort helt enkelt. Givan med TG förra året och i år var inte överdrivna, tvärtom. Men fenomenet kom innan givan med Blåkornen så plantorna har inte ledsnat på grund av detta.

Men i höstas lade vi duk och täckbark under hela häcken för att slippa ogräs så kan ju vara så att gödslet inte trängt ner som det skulle så därför tog jag i nu när jag slängde ute blåkornen. Nu kommer vi att ha färdig kompost till våren nästa år så kanske läge att lägga på detta under häcken till våren 2008??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.