Hur ser liguster buskar ut,har nån en bild/länk? hittar ingen bild då jag googlar.har förstått att den är vintergrön.hur många år tar det innan en liten planta blir typ 1.5 meter?
 
http://www.steinhofer.at/imginc/liguster.jpg

Det finns olika sorters Liguster, en som är vintergrön är Ligustrum v.atrovirens sol.

Sen finns det också sorter som fäller bladen på vintern så det gäller att få rätt.

Vi köpte färdiga solitärplantor 1,5 m. som planterades 2 st.per meter för 1,5 år sedan som nu har vuxit ihop och bildar något som börjar likna en häck, några putsningar till så är den klar.

Det finns även mindre plantor att köpa t.ex 50-80 eller 80-100 cm, dessa köper man dessa skall dom klippas ner till 20-25 cm första beskärningen och sen vid varje beskärning släppas iväg 5-10 cm vilket gör att du med 2 nerklippningar per år åkar på höjden med max drygt 20 cm, så ungefär 5-6 år så har du en häck på 1,5 m.
 
tack för bild o lite info!

är mera ute efter en lite luftigare inramning av gården,kan dom planteras liksom fritt från varann eller ska dom gås in i varann som på bilden? vill ju ha nåt vintergrönt,tuja är ett alternativ,men känns så 90-tal på nåt vis.tips?
 
Liguster kan ju växa som friväxande häck men i så fall finns finare alternativ. Av den vintergröna 'Atrovirens' så finns dessutom väldigt många kloner så att idag varierar graden av vintergrönhet väldigt. Har sett många häckar som är i stort sett avlövade vintertid.

Storbladig buxbom, Buxus sempervirens 'Rotundifolia', är fin, växer snabbt, kan bli mellan 3-5 meter oklippt.
Bergsbambu kan vara jättefin som friväxande häck i lite mer skyddade lägen. Olika sorter för olika sluthöjd finns.
Lagerhägg, Prunus laurocerasus, kan också pryda sin plats i trädgården, upp till 1,5-2m, blommar fint på försommaren.

Det finns mycket mer man kan använda som är vintergrönt, många barrväxter t.ex. men det hela beror ju på vad ni själva är ute efter och i vilket sammanhang det gäller.

Nedan en bild på Ligustrum vulgare 'Atrovirens' en vinterdag. Det är alltså den som SKA vara vintergrön. Så är ofta inte fallet och därför skulle jag tänka två gånger innan jag planterade den och var ute efter just en vintergrön häck.

/Kalle
 
  • Ligustrum vulgare Atrovirens.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ojdå nä den va ju inte så grön:eek:
 
Nä, tycker själv att det är dags att ta fram en E-planta av vintergrön liguster så att man vet vad man får. Jag har hört folk på SLU i Alnarp prata om det. Grejen är att det finns kloner av denna liguster som är superfin vintertid, knappt någon bladfällning alls. Det gäller bara att hitta dessa kloner och att utvärdera de under några år och sen pumpa ut de på marknaden. För efterfrågan finns. :)

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.