hej alla med gröna fingrar.
har en liguster häck å vill klippa ner denna.
när kan man göra detta?

mvh
snickar estwing
 
bäst att göra det på vårvintern, då är buskarna laddade för att genast komma igång med växandet. Sedan putsar du de nya skotten kring midsommar så den håller formen

Är det fråga om en vanlig beskärning, eller vi du ta ner den helt så att den får börja om från början?
 
men blommen då?
japp den e för bred nu vill ta ner den för en nystart.

mvh
snickar estwing
 
Blommen..... ja, vill man ha en perfekt klippt ligusterhäck så får man skippa blommen......:D
Du kan ju vänta med sommarbeskärningen till efter blomningen. Själv brukar jag inte bry mig om blommen....

Jag har själv tagit ner en gammal risig ligusterhäck och det blev jättebra. Ca 10 cm över mark första gången, sedan släppa upp den ca 10-20 cm varje år (klippning vårvinter). När man sedan nått önskad höjd kan man övergå till sommarbeskärning, tror jag. (Har inte kommit dit ännu). Viktigt att man redan från början ger häcken en form så den är smalare upptill än nertill. Annars blir den kal o risig nertill.

Ett bra tips: bre ut ett tjockt lager med torvmull över stubben efter att du har tagit ner häcken. Det förhindrar att det kommer upp miljoner ogräs där häcken har stått. Hjälper också till att hålla fukten och ge en lucker struktur på jorden så att det sedan blir lätt att hålla häcken ogräsfri. Lycka till!
 
Redigerat:
du menar att jag skall få gröna fingrar nu? haha
ja ogräs finns juh, krisskål*stavas det så*?
ja nu är häcken runt 90 cm bred å tja 1 m hög....
vad tror du?
man kan la köra av den med röjsågen me klinga på¨?

mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
du menar att jag skall få gröna fingrar nu? haha
ja ogräs finns juh, krisskål*stavas det så*?
ja nu är häcken runt 90 cm bred å tja 1 m hög....
vad tror du?
man kan la köra av den med röjsågen me klinga på¨?

mvh
snickar estwing
Du får väl döpa om dig till "den gröne snickaren" :D
Har ingen erfarenhet av röjsåg. Vi stod i valet mellan stor o klumpig motorsåg med sladd och att handsåga med vedsågen. Vi handsågade och det var inte speciellt jobbigt om man är två. Trots att häcken var bred och yvig så var det ett fåtal ganska grova stammar i botten som var lätta att såga. Problemet sedan är att hela häcken sitter ihop i ett enda trassel. Tror vi lyckades dela den i sektioner som vi sedan släpade med bogserlinan genom trädgården till en lämplig plats där vi sedan kunde elda den..... Ja, du hittar nog en lösning som passar dig.;)

Genom att det blir ljust under häcken så kommer det att växa mycket ogräs dom första åren. Så man får tyvärr jobba med att försöka hålla undan den, för ogräset tar växtkraft från häcken. Sedan när häcken har växt upp lugnar det sig igen. Jag grävde försiktigt med en grep mellan ligusterns rötter. Tror faktiskt häcken mådde bra av att luckras. Kirskål i häck är besvärligt! Om du lägger torv som jag föreslår, så blir det lättare att gräva bort kirskålen sedan. Men om du tröttnar på rensandet och inte har några skrupler därvidlag, så kan du ju pensla Roundup på bladen, men försiktigt så att inte ligustern får sig en dos.
 
jag tackar så himla mycket för din hjälp.
har en röjsåg så jag prövar kasta på klingan å kör på.
i botten på häcken e det juh vldigt grovt.
fimpade du detta mä?

mvh
snickar estwing
 
Jo, vi sågade bara av dom tjocka i marknivå. och sedan kunde vi välta bort häcken i ett stycke. Bedömde det som minst jobb i stället för att hacka sönder den i småbitar. Men, som sagt, alla sätt är bra.....

OBS, ställ undan röjsågen så länge. Det här är ett jobb för en solig marsdag!;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.