Hej,

Har fått höra av blomsterhandlare att den vintergröna ligustern - atrovirens- är mycket känsligare än den vanliga ligustern. Nån som vet om det stämmer? Tex. att den är känslig för blåst. Vi bor i zon 3 och tänkte plantera en sådan häck. Jag tycker/tror själv det borde fungera bra. Någon med erfarenhet?

Hälsn. Lina
 
Nu bor vi i och för sig i Skåne och zon 1 men att den skulle vara känslig för blåst har vi inte märkt något av, vi bor nära havet och det blåser ofta och mycket. Vår liguster atrovirens verkar trivas utmärkt och trots jag klippt och ansat den 2 ggr i år så skulle den behöva 1 omgång till nu för den växer så det knakar.
 
Jag tror inte att det handlaren sade handlar om häckens förmåga att överleva, frodas och vara snygg på somrarna, utan om hur pass vintergrön den kan tänkas bli. 'Atrovirens' är bara vintergrön i milda klimat. Zon 3 tror jag är gränsfall för den - kan gå bra i bättre lägen men i mer utsatta kan den fälla det mesta av löven och det som sitter kvar ser inte så piggt ut.
Men det här är bara viktigt om just det här med vintergrönt är viktigt för er. Det påverkar som sagt inte hur den ser ut under växtsäsongen.
 
Här på östkusten var 'Atrovirens' väldigt ful i vintras och jag var lite förvånad eftersom 'min' 'Atrovirens' i den södra storstan alltid varit väldigt vintersnygg. Man får nog acceptera att det kan skifta år från år så jag sätter nog en sådan här också, vad det lider.
 
'Atrovirens' varierar kraftigt inte bara när det gäller var den är planterad utan inom sorten. En del plantor är jättefina vintertid medan andra kan vara väldigt anskrämliga. Idag känns det lite som att köpa grisen i säcken. Är det viktigt med det städsegröna så hade iaf jag funderat på andra häcksorter. Och är det inte viktigt med grönt på vintern så finns det andra som har betydligt mer spännande höstförger än ligustern.

/Kalle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.