Hej..

Planterade en ny ligusterhäck hösten 2006 efter att tomten gjorts iordning. Tillväxten gick trögt första året efter beskäring men i år satte det fart. Emellertid bjöd sensommaren på en överraskning.

En planta fick först en lila-brun färg på bladen som ganska snabbt övergick till död och elände. Plantan dog helt enkelt och jag grävde då upp den och ersatte med en ny planta på samma ställe.
Ett par veckor senare fick "grann-plantan" exakt samma symptom och jag blev då lite smått orolig och fasade över någon slags smittsam farsot. Spridningen lät inte vänta på sig och ytterligare en planta bredvid fick också lila-bruna blad och började vissna. Nu kändes goda råd som dyra och handelsträdgården tillika inköpsstället kopplades in på fallet.
Se bild på eländet!

Efter viss korrespondans med handelsträdgården i Segeltorp (söder om Stockholm) kopplades den samlade forskarkåren på Uppsala universitet in och svaret lät inte vänta på sig.. Jag tar mig friheten att kopiera in svaret jag fått här:

"-Den violetta färgen i toppen på plantorna kan tyda på att plantorna har svårt att ta upp fosfor. Det anser vi beror på att pH-värdet är för lågt. Liguster stortrivs på kalkrik jord. Gräsmattejord är en lätt jord vilket innebär att den lätt urlakas på växtnäringsämnen vid rikligt regnande och vid bevattning. Det blir till att kalka jorden."

Så om ni har en lila ligusterhäck - här är ett tips från experterna!

/ Benny
 
  • Sjuk planta.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar så mycket! Har också sett det i min häck i sura jorden. Jag tror jag botade den med vedaskan utan att veta att det var rätt ... :)
gaia
 
Har sett samma fenomen på min nyplanterade ligusterhäck. Frågan är hur man går tillväga när man ska kalka den om det nu är det som behövs? Har noll koll på sånt här.
 
  • Gilla
Plåt-Oskar
  • Laddar…
Rådet jag fick var att kalka omedelbums och sedan tillföra kalk årligen lämpligen efter tjällossningen.

Emellertid har jag upptäckt att möjligheterna att köpa kalk på hösten är lika med noll - det är enligt uppgift en säsongsvara och erbjuds i handeln på våren. Besökte i stort sett varenda handelsträdgård och varuhus men kammade noll. Som tur var hade grannen en säck i garaget.

Myllade ner rejält med kalk i jorden och jag har redan noterat att utberedningen av "lila blad" har stannat av och lite nya gröna blad börjar skymta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.