Hej,

Vid missommar så planterade vi lite Liguster häck och okunnig som jag är så har jag ingen aning om hur den ska klippas efter några veckor. Den ser ut enligt bifogad bild just nu och skulle uppskatta lite vägledning på hur jag ska klippa den då jag såklart vill ha den så tät som möjligt hela vägen uppåt.
 
  • Nyplanterad Ligusterhäck i jord med unga skott framför grått hus och grusgång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Jag skulle vänta till vårvintern och då klippa ner den till 20 cm höjd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Om man köper en barrotad planta på t ex 80-100 eller 120-150 cm leveranshöjd, måste man ändå klippa ner den till ca 20 cm efter en säsong?

vad tjänar man isåfall på att köpa en hög jämfört med en låg om man ändå ska kapa dem?
 
Nej, man tjänar inte nämnvärt mycket på att köpa högre plantor. Jag startar alltid från lägsta nivån! Barrotade plantor som är högre har FÖRHOPPNINGSVIS rejälare rotsystem.

Däremot har jag lyckats väldigt bra då jag köpt småplantor som jag en säsong drivit upp i svarta odlingspåsar och där jag pysslat extra mycket med jord, näring och vattning. När jag därefter planterat dem på plats har de utvecklat ett kraftigt rotsystem och har då heller inte utsatts för transportrisker.
 
Claes Sörmland
S sinuslinus skrev:
Jag skulle vänta till vårvintern och då klippa ner den till 20 cm höjd.
Håller helt med, låt de växa på så rotsystemet blir så stort som möjligt inför nästa växtsäsong. Vattna om det inte konstant regnar!
 
S
Liguster är rätt enkel att föröka med sticklingar. Har fått flera rotade skott från grannen som från början är avklippta grenar nedstuckna i jorden.
 
Vi köpte 100-125 cm höga förra sensommaren och de såg jättefina och kraftiga ut. Tidigt i våras la jag ner lite tid på att gå igenom plantorna med sekatör och klippte ner ca 1/3 av grenarna på olika höjd, vissa ner på 20 cm men de flesta på högre höjder och sparade majoriteten på hög höjd, och tog där bara några centimeter för stimulansen. Det blev en tät och fin häck och nu i mitten av juli klippte jag som övriga häckar ca 10 cm på höjden. Så för oss lönade det sig att köpa högre häckplantor och man behöver absolut ej "börja om" på låg höjd med högre häckplantor.
 
  • Gilla
Holmspel
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag skulle vänta till vårvintern och då klippa ner den till 20 cm höjd.
20cm räknat från jordnivå upp eller pratar vi så grenarna som sticker ut ska bli 20 cm?
 
S
O RDP skrev:
20cm räknat från jordnivå upp eller pratar vi så grenarna som sticker ut ska bli 20 cm?
Från marken. Då får man en tät häck sen.
 
S sinuslinus skrev:
Från marken. Då får man en tät häck sen.
okej såpass. Känns som man tar bort hela skiten då ju och börjar om från noll
 
Visst ser det ut som man börjar om från noll ovan mark. Men under marken har det förhoppningsvisbildats ett kraftigt rotsystem som orkar skicka upp många nya grenar nästa år så att du får en tät häck. Låter du den växa vidare i den form den har nu kommer den bara låta de spröt den har nu bli kraftigare och längre. Dvs den blir rätt luftig.
 
H Harmagedon skrev:
Visst ser det ut som man börjar om från noll ovan mark. Men under marken har det förhoppningsvisbildats ett kraftigt rotsystem som orkar skicka upp många nya grenar nästa år så att du får en tät häck. Låter du den växa vidare i den form den har nu kommer den bara låta de spröt den har nu bli kraftigare och längre. Dvs den blir rätt luftig.
tack för svaret :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.