Hej ni som är mer kunniga inom ämnet!

Vi köpte ca 75 ligusterplantor förra helgen. Jag hade läst på lite om denna typiska sjukdom för liguster och var förberedd inför inköpet. Jag såg några fläckar på ett gäng blad, gick och frågade personal nr 1. Hon sa att det ser mer ut som frostpåverkan.

Sambon frågade butikens expert som sa att det inte såg ut som bladfläckssjuka. För att vi skulle vara lite mer säkra frågade sambon ca 2 Pers till. Vi får såklart reklamera dessa om det visar sig vara sjukdomen. Jag tycker fläckarna ser oerhört likadana ut som bladfläckssjuka. Någon?
 
  • Närbild på ligusterblad med misstänkta sjukdomstecken, inklusive mörka fläckar och ljusa skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ligusterblad med bruna fläckar som kan vara tecken på bladfläckssjuka eller frostskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ligusterplanta med fläckiga blad som kan vara tecken på sjukdom eller frostskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ligusterplanta med gröna blad som vertikal närbild, vissa blad med bruna fläckar som kan tyda på sjukdom eller frostskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bladfläckssjuka är en svamp och det ser misstänkt ut som ett svampangrepp. Frostskador är det definitivt inte, jag skulle reklamera plantorna.
 
A Abies koreana skrev:
Bladfläckssjuka är en svamp och det ser misstänkt ut som ett svampangrepp. Frostskador är det definitivt inte, jag skulle reklamera plantorna.
Tack för ditt svar! Vi har plockat bort alla blad som är angripna och försökt se hur många plantor som behövs reklameras. Förmodligen allihopa! Så tråkigt när man verkligen ser till att alla som jobbar på ett ställe inte kan sin sak :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.