Hej
Ge mig råd om min ligghall till hästar.
Den ska byggas mot en befintlig byggnad med träfasad och stenfot. Skulle bli 4 meter utifrån väggen och sen 11 meter lång. plintar med 2,70 meters mellanrum i framkanten.

Taket på befintilg byggnad är ca 4 meter med runt 45 graders lutning.
Nya taket kommer bli flackare, kanske 15 grader, det kommer vara ca 4,5 meter.

Jag oroar mig för snötyngd och snöras. Snön från gamla taket kommer ju att åka ut på nya taket.
Visserligen snöar det inte så ofta, men när det snöar kan det ju ibland komma en del snö.
Utanför taket i söderläge är ingången för hästarna tänkt att vara.

Ska jag sätta snöras skydd? Går det att sätta på plasttak?

Jag bor i södra Sverige i Blekinge.
 
Hantlangaren1 Hantlangaren1 skrev:
Hej
Ge mig råd om min ligghall till hästar.
Den ska byggas mot en befintlig byggnad med träfasad och stenfot. Skulle bli 4 meter utifrån väggen och sen 11 meter lång. plintar med 2,70 meters mellanrum i framkanten.

Taket på befintilg byggnad är ca 4 meter med runt 45 graders lutning.
Nya taket kommer bli flackare, kanske 15 grader, det kommer vara ca 4,5 meter.

Jag oroar mig för snötyngd och snöras. Snön från gamla taket kommer ju att åka ut på nya taket.
Visserligen snöar det inte så ofta, men när det snöar kan det ju ibland komma en del snö.
Utanför taket i söderläge är ingången för hästarna tänkt att vara.

Ska jag sätta snöras skydd? Går det att sätta på plasttak?

Jag bor i södra Sverige i Blekinge.
Om det nya taket bara blir ett plasttak så skulle jag nog satt snörasskydd.
Sen får du ju dimensionera ordentligt, men även med det och ordentligt med läkt så kan ju plastaket lätt spricka på vårkanten när sjok av skare/is rasar ned från hustaket, så där hjälper ju snörasskyddet att ta upp lite av den kraften och smula sönder större sjok.
 
  • Gilla
Hantlangaren1
  • Laddar…

Bästa svaret

Här en modell.
Ett annat sätt är väl att använda 120 profilplåt.
Då utgår både läkt och åsar.
Vad som blir billigast vet jag inte.
 
  • 3D-modell av en byggnad med sadeltak, profilerad plåt, limträbalkar och måttangivelser, visar möjliga byggmaterial för ett projekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av ett carporttak med dimensioner och materialangivelser, visar läkt och limträbalkar med en modell av en häst under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggmodell av tak och väggar med måttangivelser. Visar limträbalkar och läkt. Inkluderar figur av häst under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hantlangaren1 och 1 till
  • Laddar…
T ToreJ01 skrev:
Här en modell.
Ett annat sätt är väl att använda 120 profilplåt.
Då utgår både läkt och åsar.
Vad som blir billigast vet jag inte.
Vamt tack för ritningar och grejer och bra info. Det kommer bli plasttak, för det var det dom hade hemma i byggshopen jag handlar i dem längderna jag behöver.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om det nya taket bara blir ett plasttak så skulle jag nog satt snörasskydd.
Sen får du ju dimensionera ordentligt, men även med det och ordentligt med läkt så kan ju plastaket lätt spricka på vårkanten när sjok av skare/is rasar ned från hustaket, så där hjälper ju snörasskyddet att ta upp lite av den kraften och smula sönder större sjok.
stort tack för bra info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.