Vi har nyligen flyttat in i en villa byggd -46, 1-plans med källare. Källaren är väldigt torr och fin förutom längs med en HALV kortsida där den är väldigt blöt istället. Att det bara är just den lilla biten får mig att tro att något läcker bra mycket vatten där som i sin tur tas upp av grunden och källarvägg.

Så idag gick jag i trädgården och klurade lite på vad som kunde vara fel. Den befintliga dräneringen är ca. 30 år gammal och ska bytas till våren innan vi bygger trädäck men p.g.a. av den kraftiga fukten som jag nämnt tidigare så funderar jag på att dränera om just det lilla partiet redan nu och ta resten i höst. Dräneringen är kopplad till en brunn som sedan går ut till kommunens vattennät (vet ej om det är avlopp eller dagvatten brunn). För skojs skull så öppnade jag brunnen och mätte ungefär på vilken nivå dräneringenrören mynnade ut och det var ganska exakt 105cm från markytan till överkant på röret och ner till vattnet ca. 170cm. Jag gick sedan ner i källaren och försökte mäta avståndet där marken utanför börjar och ner till källargolvet, resultat ca. 125cm. Om jag inte är helt ute och cyklar så innebär detta alltså att dräneringen med största sannolikhet ligger en eller några dm ovanför plattan!? Känns lite fel va? Jag stöjder min teori lite på att det bara är absolut längst ner som väggen i källaren är tokblöt. Brunnen ligger ca 1m precis utanför området som är fuktskadat.

Bör man byta brunn och går det att dränera bara området närmast brunnen med hyffsat resultat (dvs koppla ihop med befintliga rör)? Kan också vara så att något blev skadat när man drog in fjärrvärmen 2007. IMAG0389.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plan2-drän.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej hur är det med ytvatten och takvatten lutar marken från huset.
 
Lite pinsamt är det men när jag stod med en hantverkare här som skulle kolla på det hela så insåg vi att det visst går rör lägre ner i brunnen, rätt svårt att se eftersom de låg så pass långt ner och det inte var några rörstumpar som stack ut. Troligen är det något dränrör eller dagvattenledning som sprungit läck men vi håller på att samla in offerter för att få det fixat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.