Är det tillåtet med liggande installation av undercentral?

Mitt dilemma är att det inte finns något bra ställe att dölja undercentralen i en tillbyggnad, bestående av en tvättstuga, ett sovrum och ett badrum, samt en liten hall. Skulle helst vilja fälla in den i innertaket (gips). Får man göra så?


Gruppcentralen i huset är ett väl tilltaget Hager-skåp, med plats för 5x24 moduler som ska mata undercentralen. Avstånd dem emellan, ca 15 m.
Undercentralen måste vara smal, för att få plats där den är tänkt att sitta. Kanske en 1x12 modulers.
Huvudbrytaren och JFB kommer att ta 7-8 moduler, vilket gör att endast 4-5 moduler blir kvar för dvärgbrytare.

Därav måhända den tokiga frågan, om inte HB och JFB kan flyttas till den stora gruppcentralen. Tänker jag rätt?
 
tommib
Du får inte bygga in centralen så att den inte är åtkomlig för service. Att bygga in den i innertaket låter väldigt märkligt men det kanske är tillåtet, jag vet faktiskt inte. Det är väldigt atypiskt i alla fall.

Hur menar du med liggande installation? Vrida skåpet 90 grader? Igen, kan inte säkert säga att det är otillåtet men det är väldigt konstigt det också.

Huvudbrytare måste vad jag vet sitta i centralen, jordfelsbrytare kan sitta i huvudcentralen om du vill.

Bilder skulle underlätta....
 
Om det bara handlar om 4, 5 grupper kan det kanske vara ett alternativ att skippa undercentralen och istället dra fler rör till den väl tilltagna huvudcentralen?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
tommib, tänk vanlig infälld gruppcentral som man har på väggen. I det här fallet skulle jag vilja ha den i taket. Ja, jag vet det låter väldigt konstigt och ovanligt, men så är det.

sajjen, det är också ett alternativ som jag inte funderade på så mycket. Men jag är nyfiken på vad elektriker säger om möjligheten att flytta huvudbrytaren och jordfelsbrytaren till husets stora skåp.
 
Varje central skall ha en egen huvudbrytare. Jordfelsbrytare kan man ha i huvudcentralen. Men det är också ganska udda, och kan ev. bryta mot regeln om överskådlighet.
 
  • Gilla
isolde
  • Laddar…
Leta efter en plats på en vägg. Bygg en vägg om det saknas! En elcentral i taket blir inte bra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tänk några varv till ang. att dra alla grupper till det stora skåpet. Dels är det skönt att ha allt på samma ställe och dels så blir det väldigt fult med en central i taket. Jag tycker det är väl investerade pengar :)
 
Jag kollade i Hagers montageanvisning och de skriver att automatsäkringarna skall monteras enligt IEC norm. Och den IEC norm jag hittade hävdar att de skall monteras på vertikal yta och med skenan horisontell.

Min tolkning av detta är att du inte får montera den i taket som du tänkt dig. Alternativt hitta något fabrikat som tillåter det.
 
  • Gilla
isolde och 1 till
  • Laddar…
Inte i taket, däremot kan du "lägga" den ner dvs med montageskenorna vertikalt. Det enda som sker är att utlösningsströmmen reduceras om du skulle ha många fullbelastade säkringar intill varandra och det är i princip omöjligt i en bostad med 16-25 A mätarsäkring. Samma kalkyl för degradering som vid montage i förhöjd omgivningstemperatur och inget som ger verkan i farlig riktning.

Men självklart ska du sträva efter att montera på ett normalt sätt och på vettiga höjder som föreskrivs, ett undantag skulle kunna vara liggande men det borde också gå att låta bli.
 
  • Gilla
isolde och 1 till
  • Laddar…
Elektrikern var här och hans åsikt stämmer väl överens med era kommentarer. Vi får trolla fram en väggyta där den lilla centralen kan fällas in. För att dölja skönheten, föreslogs en tavla som grädde på moset. Någon som har en överbliven Anders Zorn? ;)

Idén med att dra allt från husets stora skåp blir svårt att genomföra rent praktiskt, eftersom den ursprungliga planen var matning (5G2,5) till undercentralen. Därmed har det också dragits ETT rör till den tilltänkta platsen. Visst, det skulle kunna gå att dra fler rör, med det blir för mycket spacklande.
 
  • Gilla
b2b2
  • Laddar…
Men om utbyggnaden innehåller de rum du nämner så räcker det med ett rör. Man kan dra fram en trefasgrupp säkrad 10A. Och dela upp den.

Du har en tvättstuga, där vill du troligen ha en 10A anslutning till TM, kanske en 10A till tumlare.
Du har ett badrum, om vi antar elgolvvärme, på typ 1kW, så kan man ledigt koppla alla övriga lampor och uttag i utbyggnaden på samma 10A säkring som ev. går till golvvärmen. Har du inte elvärme i badrummet så blir det ännu lättare att få fram en bra dimensionering.

Det låter också konstigt att inte kunna hitta en lämplig vägg för centralen. Helt OK att ha centralen i tvättstugan, dock inte i badrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.