7ender
Klarar liggande staketribbor 28x45 140 cm mellan stolparna utan att börja hänga över tid?

Nästa dim är ju 34x45, men inte lika lätttillgängligt. 45x45 tycker jag blir för blaffigt.
 
Utemöbler på gräs med träskärm, blå himmel, gröna träd, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

28x45 ribbor cc135 på bilden. En trallskruv i varje stolpe. Två av ribborna har böjt sig. Båda två har gjort det vid en rejälare kvist. Resten är raka och fina. Byggdes för 5 år sedan.
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Klarar liggande staketribbor 28x45 140 cm mellan stolparna utan att börja hänga över tid?

Nästa dim är ju 34x45, men inte lika lätttillgängligt. 45x45 tycker jag blir för blaffigt.
Tänk på att även det rakaste virket i brädgården vill krokna litet med åren. Grövre virke utan genomsågade kvistar ut mot sidorna klarar kanske sig bäst. Men det är också en estetisk fråga; för tunt och klent kommer kanske att se just så ut också, och tål inte en storm. Ta en dimension grövre om du tvekar. Du ska se ett staket/stängsel på håll.
 
7ender
Jag körde på 28x45, men satte en stående ribba mellan stolparna.

Träaltan med räcke i soligt väder, skuggor på golvet, grönska i bakgrunden, blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Det blev fint!
 
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Z
Så här gjorde jag
 
  • Trästaket vid gräsplätt, skuggor på marken, klart väder, metallstolpe, utomhusmiljö, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träaltan med brun staket, grönt gräs, träd, soligt väder, och en trädgårdslampa på stolpen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
7ender
  • Laddar…
Inte över 2 meter, sikta på 1,6 meter eller något kortare.
 
7ender 7ender skrev:
Jag körde på 28x45, men satte en stående ribba mellan stolparna.

[bild]
Snyggt! Hur breda är stolparna?
 
7ender
G GillarFixa skrev:
Snyggt! Hur breda är stolparna?
Tack! Stolparna är 70x70 mm.
 
7ender 7ender skrev:
Tack! Stolparna är 70x70 mm.
Intressant. Vi har tänkt bygga ganska likadant staket. 1.8m högt. 23mm mellan 28*45 ribborna att få litet insynsskydd. 1,8m mellan stolparna och en sån 28*45 ribba vertikalt mellan stolparna som du har. Den kommer bredvid parkeringen.
Jag trodde att stolparna borde vara 95*95 att staketet blir stabilt.
 
7ender
G GillarFixa skrev:
Intressant. Vi har tänkt bygga ganska likadant staket. 1.8m högt. 23mm mellan 28*45 ribborna att få litet insynsskydd. 1,8m mellan stolparna och en sån 28*45 ribba vertikalt mellan stolparna som du har. Den kommer bredvid parkeringen.
Jag trodde att stolparna borde vara 95*95 att staketet blir stabilt.
Mitt är lite rangligt nu, men kommer få fästpunkter i båda ändar som stabiliserar.

Vet inte om det spelar så stor roll att det flexar lite? Men det är väl inte fel att gå upp till 95x95? Allra viktigast är nog att inte slarva med förankringen i marken, med ordentliga plintar och plintjärn.
 
7ender 7ender skrev:
Mitt är lite rangligt nu, men kommer få fästpunkter i båda ändar som stabiliserar.

Vet inte om det spelar så stor roll att det flexar lite? Men det är väl inte fel att gå upp till 95x95? Allra viktigast är nog att inte slarva med förankringen i marken, med ordentliga plintar och plintjärn.
Jag håller helt med att robusta plintar behövs med rejäla plintjärn!

Eftersom vår staket blir litet tätare det är säkert bättre med 95*95 stolparna. En vinkel i staketet stabiliserat också konstruktionen.
Man vill inte att vinden välter staketet på bilarna…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.