Halloj!

Står inför ett försommar-projekt. Att bygga ett nytt staket.
Jag har testat söka men finner inte riktigt dom svar jag vill. Därför postar jag.

Nåväl.Tanken är i alla fall att bygga ett staket med 3 rader liggande brädor, och det är här jag vill ha lite inspiration och för och nackdelar med val av dimensioner typ.

Staketet står ut mot gatan, är 8,3 meter långt, svänger 90 grader in mot huset och är efter det 5,5 meter innan det slutar mot husväggen.

Staketet ska vara 1 meter högt. Jag har tänkt slå ner jordankare med 2 meters mellanrum.
Stolparna jag tänkt ska vara 95x95mm.
Till de liggande brädorna tänkte jag ha grundmålade ytterpanelbrädor 22x145, detta för att spara tid med målningsjobb, då jag hellre målar när brädorna är uppsatta.

Men nu till mina funderingar. Ska jag ha tryckimpregnerade stolpar eller obehandlade byggreglar 95x95 som täckmålas?
Är stolpavståndet bra? ska det vara kortare?
Och blir det bra med 22x145?
En fördel med obehandlade stolpar är ju att man inte behöver vara rädd och kladda färg på dem, som man måste vara ifall jag har impregnerade stolpar och målade vita brädor.

Tack på förhand!
 
Hemmakatten
Impregnerade stolpar har längst livslängd, men ska du måla dem är det bättre med oimpregnerat. Oimpregnerat är nog vanligast och eftersom du ska sätta stolparna i jordankare så är hela stolpen ovan mark och då är oimpregnerat förmodligen enklast och bäst. 2 meters avstånd låter rimligt.
 
  • Gilla
tkarlsson095 och 1 till
  • Laddar…
Okej. Ja det verkar nog bäst så. Men vad tror ni/du om mina blivande liggande brädor? Är 22x145 bra eller blir det för klent? Jag vill som sagt ha såna grundmålade, för att slippa massa jobb :p

Grövre dimensioner typ 45mm tjocklek tycker jag skulle se för "grovt" ut.
 
Nu är det så dags att sätta igång med projektet.
Vad tror ni om 22x120 istället, 3 liggande rader med lika mkt luft emellan (120mm alltså).

Blir det för rangligt? Tänkte som sagt har mina jordankare på 1,8-2 meters avstånd. Stolparna jag tänker använda blir obehandlade 95x95mm. Tycker det ser rejält ut :)

Kom med tips och tankar! Det behövs alltid ;)

För jag gillar inte rangliga staket.

Mvh Tobias
 
  • Gilla
tkarlsson095
  • Laddar…
Staket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mitt staket består av 2st 28x120 brädor och stolparna är 70x70mm samt 700mm höga.
Stolpavståndet är ca 2m med ingjutna stolpskor.
Tycker inte det är särskilt rangligt.
 
  • Gilla
dewalt87 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Funderar på 3 liggande impregnerade 22×120 såsom du nämner. Byggde du staketet så? Nöjd? Bild? Mvh Petter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.