Hej

Har det trångt i verkstan. Kikade på en sån här spånsug:
http://verktygsboden.se/spansug/spansug-dc700

På denna modell ligger säcken horisotellt.

Några frågor:
* Har någon testat en sådan här lösning? Kan tänka mig att den inte är optimal, men just nu saknar jag fungerande lösning för spån, har bara en grovdammsugare. Platsbesparing viktig faktor.
* Vad säger församlingen om att ställa denna på kallvinden ovanför garaget? Skapar man fuktproblem med en sådan lösning? Spånsugen drar ju i så fall upp luft från garaget. Samtidigt tillför man 750W värme genom motorn. Kommer inte att användas speciellt mycket om jag skall vara realistisk.
 
Nackdelen med den är att filter och spånsäck är det samma = igensatt filter väldigt fort = tappar sugförmåga. Men den är helt klart bättre än inget eller en liten dammsugare.
Prova och rapportera hit. Om inte annat så finns blocket om det skulle visa sig att den är totalt värdelös.

Att du skulle dra ut den varma luften från garaget kan du skita i då du inte kommer att använda den så mycket.
Angående eventuella fuktproblem låter jag någon expert uttala sig om.

Man kan faktiskt luta en vanlig spånsug (i alla fall en cyklon) upp till 30-40 grader nackdelen blir då att när säcken blir full så är den inte full i vertikalt tilstånd.

Pär
 
Har funderat vidare - tänker jag rätt? Jag har tre stationära maskiner: Bandsåg, bordssåg och rikt/plan. Visst borde min grovdammsugare klara av sågarna? Då skulle spånsug bara serva hyveln. Till saken hör att sugen i länken ovan får plats mellan bennen på hyveln. Då tar sugen ingen extra plats och man får föredömligt kort slang mellan sug och maskin.

Att jag sedan slipper slänga upp de på vinden är ju ett rätt stort plus...
 
Det beror ju på hur man ser på det hela. Det man allra helst vill ha är ju så damfritt det bara går och då tänker jag bara på hälsan. Men det är inte alltid så lät i praktiken. Du vinner i miljösynpunkt på att ställa spånsugen utanför snickeriet.
Nu vet jag inte vad du har för typ av grovis och storlek på sågarna men om du upplever att det funkar för dig så varför inte.
Att spånsugen skulle serva hyveln är ju en tanke men att slänga ut en tusen lapp på något som bara samlar upp hyvelspån och absolut inget av dammet som är skadligt kan jag tycka är lite bortkastat. Nä inte helt du slipper faktiskt soppa upp spånen från golvet.

Du kan inte tänka dig att du bygger en liten låda utanför garaget/snickeriet och ställer spånsugen där. Så blir det lättare att tömma säcken. Och lägg tusenlappen på någon begagnad som har större kapacitet. Så kan du ha en slang som du kan byta mellan alla maskiner så blir det liksom vin vin situation.

Det står att spånsugen har en sugförmåga på 850m3 och bara det är lite lite för en hyvel. Sen skall vi ha med i beräkningen att du får nog bara ut knappt hälften vid hyvel med lite slang och igensatt filter som du får på direkten, Så det blir inte mycket kvar för hyveln ca 400-500m3 och det är nog i allra minsta lagret..
Men det är mina tankar.

Pär
 
Tack för dina tankar. Tyvärr svårt att bygga något utanför, de små 50-tals-garagen är Ellagårds svaga sida :)

/ Jonas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.