Byggde altan förra sommaren. 45x45 horisontellt uppe och nere samt stående figursågade spjälor där emellan. Två meter mellan stolparna.
Funderar nu på att byta 45x45orna då de redan börjat göra sin bästa banan-liknelse, så det dimensionsvalet var väl inte det bästa.

Klarar 45x70 uppgiften bättre eller måste jag upp till 45x95 för att det ska göra nån ordentligt skillnad?
 
K
bogani bogani skrev:
Byggde altan förra sommaren. 45x45 horisontellt uppe och nere samt stående figursågade spjälor där emellan. Två meter mellan stolparna.
Funderar nu på att byta 45x45orna då de redan börjat göra sin bästa banan-liknelse, så det dimensionsvalet var väl inte det bästa.

Klarar 45x70 uppgiften bättre eller måste jag upp till 45x95 för att det ska göra nån ordentligt skillnad?
Är det verkligen en altan? Låter mer som ett staket
 
Utgår från att du syftar på ett staket. Lämplig dimension beror på avstånd mellan stolpar.
 
Jo, det är ju staketet till altanen. Det kunde jag kanske förtydligat 😎
 
K
Oklart vad altanen har med det hela att göra, staketet hade nog haft samma problem även som fristående…
Tror du har alldeles för långa sektioner, max 160-180 brukar rekommenderas
 
K kniv skrev:
Oklart vad altanen har med det hela att göra, staketet hade nog haft samma problem även som fristående…
Tror du har alldeles för långa sektioner, max 160-180 brukar rekommenderas
Okej, 180 är ok men 20cm extra blir "alldeles för långa sektioner". Där ser man.
 
K
Nä men om man maxar rekommendationen och överstiger den dessutom, så måste du ju dimensionera materialet efter det. 45x45 är klent, och vrider sig i princip alltid om det bara finns två fästpunkter.
 
K kniv skrev:
Nä men om man maxar rekommendationen och överstiger den dessutom, så måste du ju dimensionera materialet efter det. 45x45 är klent, och vrider sig i princip alltid om det bara finns två fästpunkter.
Ja precis, därav spekulerade jag i vilken dimension som lämpar sig bäst för 2 meter mellan stolparna. Jag förutsätter att rektangulära, grövre dimensioner tenderar att "hänga" mindre, men jag vet inte hur stor skillnaden är. Det kanske inte är lönt att skifta till 45x70 heller.
 
K
Spekulera på, då kommer det nog fortsätta hänga. Bättre att bygga enligt rekommendationerna. I annat fall så är det bara att räkna på vilken dimension du behöver, bara att specificera lasten eftersom längden har du numrerande sagt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.