På de stående väggreglarna har jag spikat liggande 45x45 där jag tänkt dra el och isolera ytterligare. Utanpå liggande 45x45 blir det 12 mm plyfa och sedan 13 mm gips.

Frågan är nu... hur gör jag i hörnen och vid stående skarvar på plyfan??? Måste jag kortla mellan 45x45 reglarna eller klarar plyfan sig utan stöd? Skarvarna på gipsen kommer att försjutas i förhållande till plyfan (utom i hörnen förstås...).

Anar att risken för sprickbildning är stor utan kortling eller annat stöd, känns bara lätt jobbigt att förstöra den fina kanalen för el och isolering med en massa kortlingar. Tilläggas kan att jag tänker montera plyfan stående eftersom jag har stående stålreglar monterat under de liggande 45x45 (halva väggen leca, halva trä).

Några idéer??
 
Du kan lugnt strunta i kortlingarna. Gipsen stabiliserar.
Varför inte lägga plyfaskivorna ner istället? Antar att du har c/c 1200 mellan 45-reglarna. Gipsen skall naturligtvis stå upp.
 
Ok, låter bra med att slippa kortla.

Tror också du har rätt i liggande plyfa, låste mig vid stående pga oregelbundet c/c avstånd för vissa reglar. Men, har mätt igen efter ditt svar och ser att kapningarna i plyfan blir likvärdigt vid stående resp. liggande, och då vinner ju liggande eftersom jag får färre skarvar.

Hörnen är jag inte riktigt säker på ännu, kanske bör jag kortla där i alla fall.
 
PeterB skrev:
...Hörnen är jag inte riktigt säker på ännu, kanske bör jag kortla där i alla fall.
Det är alltid bra för stabilitetens skull, men lite krångligare om du vill dra VP-rör runt hörnet.
Ett tips är att ställa en 2"x4" på platten och sedan spika en 2"-regel på denna i hörnet.
 
Vi kortlar alltid i hörnen.
Ett tips om Du vill dra rör i hörnet
är att ställa en 45/45 vinkel plåt i hörnet
att skruva i.En tunn plåt som används till
plåtväggar bla.
Du ställer bara plåten mot din 45 regling
från golv till tak och fäster den antingen
med korta spånskruv eller kort spik.

Mvh Putte
 
Jäklar i mig Putte, de var ett lysande tips!! Tusen tack, så gör man naturligtvis.
 
At your Service !

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Vi kortlar alltid i hörnen.
Ett tips om Du vill dra rör i hörnet
är att ställa en 45/45 vinkel plåt i hörnet
att skruva i.En tunn plåt som används till
plåtväggar bla.
Du ställer bara plåten mot din 45 regling
från golv till tak och fäster den antingen
med korta spånskruv eller kort spik.

Mvh Putte
Den är bra. Brukar själv köra det när en mellanvägg möter yttervägg.
 
Absolut, det blir hur stabilt som helst - och snabbt går det oxå.!
 
En av anledningarna till att jag håller till på Byggahus är att jag vill lära mig just det. Uppvuxen i lägenhet som jag är, med mitt första hus att pyssla med, har jag inte en susning om vad ni pratar om nu!
Om någon kunde förklara med hjälp av en bild eller en enkel illustration vore jag oändligt tacksam.

MVH
Ronnie
 
Får nog lägga upp ett bild arkiv
hemma så man kan skicka ut bilderna
vart efter dom efterfrågas ;).
Sista jobbet blev det nog en 100 bilder.
Ska ta lite mer konstruktions bilder vid tillfälle.

Mvh Putte
 
OK, jag får väl ge mig till tåls...

MVH
Ronnie
 
Annars kan man ta två kortare kortlingar just där man drar rören. 16mm utan kortling ger ingen märkbar försvagning.
 
Jo, 4.000 bilder under bygget är aldrig fel... :)

Jag kortlade också i hörnen och man kommer ändock förbi med rören om kortlingarna inte görs fullånga:
el_horn_1_smal.jpg

el_horn_2_smal.jpg

ByggPuttes plåttips var dock avsevärt bättre! Så får det bli i nästa hus....:D
 
Principen med plåt syns annars här vid sammanfogning av tak med olika vinklar:
tak_1.jpg

tak_2.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.