Vad ska man köra med för dimension på ett liggande räcke?Någon som har bra
inspirationsbilder på just ett räcke med liggande ribb? Tänkte måla ribben vita så
då är frågan, ska man köra med impregnerat virke?
//
M
 
Jag tycker det är snyggt när man blandat dimensioner och/eller avstånd mellan ribborna för att få lite mer liv i det.
 
men om man vill ha det vitmålat, ska man köra med vanliga reglar 45*45 då?och är inte de flesta 95*95
stolpar tryckade?för det är väl inte att rekomendera att måla på tryckat första sommaren eller?
/
M
 
Även jag har precis samma frågor.
Vitt "liggande-ribbstaket", skall man ha impregnerat virke? Målar det efter 1-2säsonger?`

Naturlig följdfråga blir hur pass svårt det är att hålla fräscht när det är just vitt?
 
  • Gilla
Onkel Sam
  • Laddar…
Finns ribbor som jag tror är ca 22x45, dom vrider sig inte lika mycket när dom torkar. Finns både tryckt å vanligt. Vi körde vanligt å måla grått, fick grunda en gång å måla 2 ggr. Har sett många 45x45 som blivit fula å sneda när dom torkat.
 
ImageUploadedByByggahus.se1402398790.844548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1402398817.343870.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Grå är ju snällare än vitt... Hur gammalt är staketet?
 
Tack! Är snart ett år.
 
Hur blir det att täckmåla runtom på ''vanligt'' otryckt virke, är inte risken för rötskador betydande då fukten lätt blir kvar?

Tycker mig ha sett på grannars staket som är täckmålade att det ofta ser ganska ''visset'' ut.
 
Riktigt snyggt!hur grova pelare har du?hur högt är räcket?hur långt är det mellan pelarna?
 
jojjeblom skrev:
Hur blir det att täckmåla runtom på ''vanligt'' otryckt virke, är inte risken för rötskador betydande då fukten lätt blir kvar?

Tycker mig ha sett på grannars staket som är täckmålade att det ofta ser ganska ''visset'' ut.
Precis det jag vill undvika.
Jag vet hurdant staket jag vill ha (liggande ribbor och vitt) men vet inte vad för material jag skall ha. Impregnerat?
Tänker mig att ytterpanel är ju det som används som fasad så borde rimligen vara hållbart, så länge det är målat med bra färg ?
 
Totte_S
Siouxsic skrev:
Precis det jag vill undvika.
Tänker mig att ytterpanel är ju det som används som fasad så borde rimligen vara hållbart, så länge det är målat med bra färg ?
Fasadpanel har en omålad sida som dessutom skall vara ventilerad, därför funkar det bra.

Jag har gjort vanligt klassiskt staket på en balkong med vanligt virke, fasadpanel, som jag grundat och täckmålat (vitt) med samma system som på fasaden. Inga tendenser till fuktskador eller rötskador som jag upptäckt hittills. Har suttit mot Norr i 4 säsonger. Dags att tvätta är det däremot.
 
Redigerat:
Har precis byggt staket med liggande 22x45 enligt ovan men med tryckt virket. Dock har dom varit vanskliga att hantera då dom vred sig väldigt. Mycket spill blev det men eftersom min bygghandel är schysta så fick jag lämna tillbaka för nytt. För att motverka "vridningar" skruvade jag fast en ribba 22x45 mitt emellan stolparna förhoppningsvis motverkar dom rörelser i virket. Tror nog att ribbor 32x45 är ett bättre val och gärna nytryckta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.