Hej.

Jag och min tjej funderar på att köpa ett hus som i dagsläget har liggande fjällpanel. Huset är från slutet av sextiotalet och har haft liggande panel sen uppbyggnad. Vi önskar byta till en stående fasad.

Planen är att tilläggsisolera samtidigt. Jag funderar över arbetsgången vid detta byte. Enligt lite surfande har jag sett många rekomenderat 45+45 isolering där man då har möjlighet att "täcka skarvar" genom att man sätter reglarna först vertikalt och sedan horisontellt.

Hur tänker man då när man byter "fasadriktning"?

Sen som följdfråga..

Om jag förstått det rätt så är det enklast att göra klart fasaden först och sen flytta ut fönster till att liva med fasaden? Om man ämnar ändra fönsterplaneringen något, när i processen skall man såga ut/täcka för, för detta byte?

Planen är att göra detta i juni eller liknande, ifall det är en parameter att använda.

Som ni märker är jag enormt oerfaren på området, jag skulle vilja ha input på i vilken riktning mina tankar skall fara iväg..

Tack på förhand!
 
Jag skulle ha satt fasadboard (50mm) direkt på fjällpanelen Sen distanser och sen en liggande 28*70 spikregel att spika stående panelen i..

Gör klart nya panelen flytta ut fönstren sen..

Mvh
 
TryBran skrev:
Hur tänker man då när man byter "fasadriktning"?
Som du har tänkt.

Om jag förstått det rätt så är det enklast att göra klart fasaden först och sen flytta ut fönster till att liva med fasaden? Om man ämnar ändra fönsterplaneringen något, när i processen skall man såga ut/täcka för, för detta byte?
Det gör du lämpligen i samband med att du sätter upp de vertikala reglarna. ;)

Ska ni plocka ner fjällpanelen?

Ser nu att PX-21 var snabbare. :surprised:
 
Tanken var nog att plocka ner fjällpanelen. Den är lite murken på sina ställen och jag är lite skeptisk till att "bygga in" något som är rätt kass. Feltänk?
 
Den gamla panelen bör tas bort (den kan bli en fuktspärr i väggen) och luftspalen bakom den också.
 
Precis, min tanke. ;-)
 
Zero skrev:
Den gamla panelen bör tas bort (den kan bli en fuktspärr i väggen) och luftspalen bakom den också.
Hur blir det en fuktspärr?

Om hela fjällpanelen är rutten ta bort!...Men är det bara typ nedersta raden eller nåt....Kapa bort med cirkelsågen...
Men du får ju såklart göra som det blir bäst för dig..;)

Mvh
 
PX-21 skrev:
Hur blir det en fuktspärr?
Färgen blir en ångbroms.

Behåller man ändå panelen så bör man också fylla ev. luftspalt med isolering.
 
Mikael_L
Är det luftspalt bakom fjällpanelen gör isolering utanpå befintlig panel inte så jättemycke nytta!
 
C
Mikael_L skrev:
Är det luftspalt bakom fjällpanelen gör isolering utanpå befintlig panel inte så jättemycke nytta!
Jaså inte? Vårt hus drar iaf runt 5-10000 kWh mindre per år med denna lösning iallafall. Isovers fasadskiva med plastdistanser, spikläkt och stående panel utanpå. Bakom liggande fjällpanel och 100mm luftspalt.
 
Precis!
Luften står ju still i luftspalterna så det blir bra isolering även med 2 st luftspaler ...Har öckså som cheetah ..Men har liggande råfasspont ..Snyggt tycker jag..:)

Vad är fjällpanelen målad med för färgsort?

Mvh
 
cheetah1 skrev:
...100mm luftspalt...
Cheetah, nu tar du väl i! 100 mm?

Problemet med att "bygga in" en existerande luftspalt är väl att den brukar vara ventilerad,
annars har den ju inte fyllt sin funktion.
Om luftspalten då är kvar inne iväggkonstruktionen, så får man in kall uteluft innanför tillägsisoleringen.

Så Mikael_L:s påpekade
"Är det luftspalt bakom fjällpanelen gör isolering utanpå befintlig panel inte så jättemycke nytta!"
är mycket viktigt att ta i beaktande.

//KoW
 
C
KnockOnWood skrev:
Cheetah, nu tar du väl i! 100 mm?

Problemet med att "bygga in" en existerande luftspalt är väl att den brukar vara ventilerad,
annars har den ju inte fyllt sin funktion.
Om luftspalten då är kvar inne iväggkonstruktionen, så får man in kall uteluft innanför tillägsisoleringen.

Så Mikael_L:s påpekade
"Är det luftspalt bakom fjällpanelen gör isolering utanpå befintlig panel inte så jättemycke nytta!"
är mycket viktigt att ta i beaktande.

//KoW
Alltså, va? Mellan ytter och innerväggen är det 100mm hence 100 mm luftspalt. Dock är den inte ventilerad, nej, inte vad jag vet. Det skulle ju förutsätta att det satt en ventil mellan varje stående regel. Och hursomhelst sparar vi en jävla massa energi nu mot innan.
 
Hej igen.

Bra med diskussion ang dubbla luftspalterna, inte funderat på detta innan.

Jag vet inte hur det ser ut med luftspalten innanför den befintliga panelen. Panelen som sitter är något uppsprucken på sina håll, och däromkring ser det något fuktigt ut. Sedan är ändarna (mot knutarna) något murkna, vid närmare granskning. Panelen är lite lappad här och var och därför är det svårt att få en tydlig bild av panelens status..

Jag skall försöka ta reda på väggens uppbyggnad och sedan posta igen.
 
Mikael_L
cheetah1 skrev:
Alltså, va? Mellan ytter och innerväggen är det 100mm hence 100 mm luftspalt. Dock är den inte ventilerad, nej, inte vad jag vet. Det skulle ju förutsätta att det satt en ventil mellan varje stående regel. Och hursomhelst sparar vi en jävla massa energi nu mot innan.
Har du 100mm tomt utrymme?
Du menar inte att du har 100mm isolering?


Har man luftspalt bakom panelen måste man täppa till luftväxlingen till omgivningen i överkant och underkant, annars vädrar man ju ut den luft som "värmts upp" av tilläggsisoleringen.
Är panelen målad med plastfärg så bör man kanske dra ett kraftigt tag med färgskrapa på varje bräda för att se till att det är någorlunda diffusionsöppet.
Själv skulle jag inte vara överdrivet orolig för själva färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.