Hej,

Vi bygger ett lösvirkes hus och vi skall ha liggande panel som grundmålas och mellanstrykes i fabrik innan snickarn sätter upp panelen. På vissa längder kommer man vara tvungen att ta två brädor och då sågar man ju ändarna för de ska passa ihop. Då blir det ju ingen färg på ändträt, jag frågade snickarn om man inte målar där man sågar för det är ju omöjligt att komma åt där när allt är klart. Men man målar aldrig där sa han.

Är det onödigt att måla där eller skall man "tjata" sig till så det stryker på lite färg där?

Mvh Fredrik
 
De flesta färgtillverkarna rekommenderar färg på ändarna. Då tycker jag gott att snickaren ska rätta sig in i ledet.
 
Måla eller olja.
 
Färgen de lägger på i fabriken är en vattenburen alkydolja, så då får jag väl köpa något liknande och ge snickarn?
 
mina snickare bad om en burk med färg när de skulle sätta panel...
 
Pratade med Alcro's kundtjänst precis och de tyckte man skulle grundolja ändträt, men eftersom det sker utomhus i ca 10 minus så ändrade sig han på kundtjänst och sa att det inte funkar att måla i minus grader. Snickarna kan ju inte vänta på färgen skall torka så det är nog inte så mycket att göra.
Det byggs ju hus alltid på vintern så inget av dem kan ju ha målat ändrät då.
 
när ni målar huset sett i lite latexfog om det har gått isär annars är det bara att låta det vara, färgen binder ju ihop det om det skulle vara nått...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.