Är det någon som vet hur en liggande panel (sådan som Trivselhus använder) ska möta smygbrädor, etc (vid dörrar, fönster och skarvade väggsektioner)? Visst är det väl så att den liggande panelen ska sluta med ca 10 mm distans till smygbräda, så att väggpanelens ändträ inte går dikt emot smygbräda (detta möte täcks av "skarvbräda")? Detta för att det ska bli en "ventilationskanal" mellan panelens ändträ och smygbräda. Själv har jag fått problem vid förrådsdörren på garaget (annnan leverantör, men exakt samma sorts liggande panel som på huset som är TH). Här ligger panelens ändträ dikt mot smygbrädan vilket har resulterat i att panelen är helt sur under "skarvbrädan" (SE BILD). Denna fukt har nu vandrat in i väggen nertil via ändträ på syllen. Eftersom det inte sitter golvsocklar och bara är betonggolv i förrådet så såg jag problemet direkt. Min oro är nu att jag kan ha liknande problem på huset, men att det kommer att visa sig först efter flera år när fuktskadan blivit riktigt allvarlig!? Får väl bryta bort några "skarvbrädor" på huset i helgen också för att kolla detta...  :-?
 
  • frrdsdrren.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Testa att täta någon knutbräda med silicon eller liknande (just i "luckorna") för att undvika att slagregn kryper in. I Övrigt skulle jag impregnera med varm rå linolja (runt 60 grader) för bästa resultat mot mögel etc.

Lagavulin
 
Använd inte silikon, då du aldrig någonsin kommer att få färg att fästa på dessa ställen.

Sen tror jag att eventuella öppningar gör mer nytta än skada. Täpper man till dem försvårar man torkningen ännu mer.
 
Om det funkar med distansen på 10mm
så kan Du ju alltid såga bort 10mm med handklingan.
Eller låta dom som gjort jobbet göra det. :cool:

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.