Hej

Hur gör man konstruktionen smartast då man sätter fönster med alukarm utan fönsterfoder med liggande panel?. Om man har träfönster går det ju bra att skruva en utvändig salning i karmen som man sätter panelen emot men hur gör man med alufönster?

bilden ger en hint om hur jag vill ha det

-Hjälp mig!

//E
 
  • foder.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en gles som livar med utsida karm. Då kan du spika smygen i den och det blir rakt och snyggt
 
Smart!
Det blir ju enkelt och man sätter fönstren innan panelen

-Tack för hjälpen
 
Hemmakatten
Det där ser ju ut som vårat fönster!? Om det är det så sitter det fönstret i carporten och har inget plåtbleck på ovansidan vilket de fönster som inte sitter under tak har.
 
Hur har ni löst det med överbläck? Ursäckta bildstölden men om man bildgooglar "utan foder" så dyker den upp :)
 
Hemmakatten
Aha, där ser man vad man kan hitta på google...

I panelen ovanför fönstret är en skåra sågad. I skåran är plåten inskjuten och skruvad fast i panelen. BIlderna är tagna nu i skymningen, därav suddigheten.

DSC_0452.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snyggt men... Om man gör en skåra i panelen för att sticka in överblecket i så har man väll bara flyttat stället där regnvatten kan komma in?
Frågan är ju om det är helt nödvändigt med överbläck då man har liggande panel? Man kan ju täta den mot fönstret på ett helt annat sätt en tex stående lockpanel.
Tankar om det?
 
Hemmakatten
Skåran är sågad snett uppåt för att förhindra vattenintrång. Nu 9 år senare ser allt fortfarande mycket bra. Huruvida man kan skippa överbleck eller inte vågar jag inte svara på.
 
Överbläck vid liggane panel -vara eller icke vara?
 
  • Gilla
Tommy.A
  • Laddar…
Vi bytte en del av fasaden för något år sedan och satte då just liggande panel utan foder. Precis som en del här föreslår så satte vi spikreglar till panelen runt fönstret och lät panelen gå ut en bit över dessa. När all panel var monterad så använde vi en sänksåg och sågade rent panelen vid fönstret. Därefter fick jag såga och hyvla ett par tunna foderbitar så att dessa livar exakt med panelen. Dessa foderlister fäste vi alltså i spikreglarna som sitter runt fönstret.

Vi struntade i att ha något överbleck på fönstret eftersom vi har ganska kort avstånd från takfonten till fönstrets överkant. Om det ska komma regn på panelen över fönstret måste det blåsa så rejält att några droppar regn på panelen är det minsta bekymret. Om fönstret hade suttit på en gavel där överkanten blir utsatt för regn vid mer normalt väder hade jag nog valt att montera överbleck.

Jag bifogar en liten bild på slutresultatet. Bilden är tagen i ett annat syfte så det är kanske svårt att se exakt hur detaljerna ser ut men det är den enda bilden som jag har tillgänglig just nu.
Fönster utan foder 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JF. och 3 till
  • Laddar…
Mycket snyggt Janus82!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.