Plattsättaren kommer efter helgen.
SKa bara sätta dit gipset på spånskivorna nu.
Finns inte 120 bredd att få tag på!

Bara 90 cm bredd.
Sätt dom liggande säger dom. trodde jag inte man gjorde?
Har CC 60

Nån som har erfarenhet?
 
90 går väl lika bra som 120, lite smidigare att jobba med.

Varför ska du sätta dem liggande? Man kan göra det om man har en annan skiva under, men det blir ju lite bökigt i och med att två skivor inte kommer räcka till på höjden.
 
Kan inte skarva utan regel säger dom
 
Inte för att jag kan det här... Mera tankegångar bara...

-Rubriken på förra inlägget antyder att du inte vill ha spill. Om du lägger skivorna ner så kommer 2 skivor att bygga 180 på höjden. Du får spill ändå på skivan längst upp.

-Kanske går det att limma skivorna mot spånskivan? Jag vet inte om detta är gångbart på vägg, men det görs väl när man lägger gips på golvspån?

-Använda 60cm gips?

Som sagt, bara tankegångar, inga sanningar.
 
Jag förstår inte vad du menar. Först säger "de" att du ska sätta skivorna liggande, och sen säger "de" att du inte kan skarva utan regel? Det låter som en motsägelse, om du nu har stående reglar. Jag frågar igen, varför vill "de" att du ska sätta skivorna liggande?
 
..Och nej, du behöver inte skarva över regel.
 
De är bygghandlarna i Varberg/Falkenberg.

Men om jag inte behöver regel att skruva i mina 60 mm skruvar så är det ju bara att köra på.
Trodde jag var tvungen att skruva ytterkanterna på gipsskivan?

Ska jag skruva 60 mm skruv där det finns reglar och mindre gipsskruv där det bara finns spånskiva på 13 mm under?`
 
För tredje gången, varför säger de att du ska montera skivorna liggande?

Klart du behöver skruva ytterkanterna på gipsskivan. Det räcker om du använder vanlig gipsskruv och fäster gipsskivan i spånet. Men det skadar så klart inte att använda längre skruv på de ställen där du skruvar över regel.
 
Säljaren sa att jag skulle montera liggande för att undvika spill och att det gick lika bra som att ha dom stående...

Men om jag kan montera stående o köra mindre skruv rakt i spånet blir det kanon.

Tackar mannen.

ps behöver inte limma spå o gips va. ? har hört att vissa gör det...vad gör du?:) ds.
 
Aha. Då förstår jag. Men du kan ju köra stående och sedan börja längst ner med biten som blev över efter föregånde skiva. Då får du nästan noll i spill.

Nej, du behöver inte limma gipsen på spånet, skruv är långt mer än tillräckligt. De som förespråkar limning har i regel blandat ihop det med föreskrifterna om gips på golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.