Har 195 isolering mellan stående reglar följt av diffusionplast. Nu ska jag på med ett 45 lager till. Stående förskjutet eller liggande? Spelar det nån roll isoleringmässigt och vad är smidigast för installationer?
 
Liggande då 45x45 blir svajigt på rumshöga längder.
 
Matti_75 skrev:
Liggande då 45x45 blir svajigt på rumshöga längder.
Vad menar du med att det blir svajigt, att det är svårt att hitta raka reglar eller?
 
Liggande så har du 60cm mellan infästningspunkterna.
Stående så har du 250cm mellan infästningspunkterna..
 
Och fäster du dem stående på stomreglarna så får du en köldbrygga.
Bättre att ha dem liggande.
 
Tack för svar, det känns ju som att det blir liggande med andra ord, även om jag hela tiden i mitt huvud tänkt stående, nu måste jag ändra om min målbild :)
Så cc 60 liggandes med andra ord, sen är det väl inga problem att köra stående skivor på det misstänker jag. Hur gör jag med regeln närmast golv då jag har betongolv. Behöver jag en längst ner med syllpapp på,
kan jag sätta den några millimeter upp eller klarar jag mig t.om. utan regel längst ner?
 
Vad ska du ha utanpå?
Osb/spånskiva +gips, dubbelgips eller något annat?
Edit: Ska du ha osb eller spånskiva som nästa lager så kan du sätta regeln någon cm upp.
 
Redigerat:
Drömhus2012 skrev:
Vad ska du ha utanpå?
Osb/spånskiva +gips, dubbelgips eller något annat?
Osb+Gips
 
Hehe. Lade just till lite på mitt inlägg men du var för snabb
 
Jag svarar snabbare än min egen skugga ;)
Men är det inte risk för kalldrag längs golvet då tänker jag om det är en cm med oisolerad yta? Eller behöver man trycka in lite isolering där med?
 
Har du tänkt att isolera inåt? Förslagsvis tilläggsisolera alltid utvändigt.
 
  • Gilla
peder02
  • Laddar…
Kanske en remsa med 1cm frigolit mot golvet? Sen liggande 45x45 och liggande osb på det (tänk på att det skall vara 120 cm till andra regelns centrum, alltså inte cc 60 på första regeln). Sen stående gips på det.
 
jens71 skrev:
Har du tänkt att isolera inåt? Förslagsvis tilläggsisolera alltid utvändigt.
Nej det är inte tilläggsisolering, det är en ny vägg.

Larsa skrev:
Kanske en remsa med 1cm frigolit mot golvet? Sen liggande 45x45 och liggande osb på det (tänk på att det skall vara 120 cm till andra regelns centrum, alltså inte cc 60 på första regeln). Sen stående gips på det.
Så du tycker liggande OSB också, det hade varit enklare med stående då de passar måttmässigt? Är inte riktigt med på hur du menar med cc?
 
Med stående osb på liggande regel blir det mer skarv "i luften", men det funkar nog bra det med så länge gipsskarvarna är förskjutna mot osb:n.

Med cc60: om du börjar med en regel mot golv eller hörn och sen sätter cc60 så kommer ju första skivan inte nå fram till regeln. Regeln kommer ju vara 120 cm från hörnet, och centrum till den blir 122,25 mm (skivan är ju 120 cm). Alltså skall centrum till andra regeln från golv/hörn vara 120cm (117,75mm till kanten). Glöm inte heller att osb skall ha ngn millimeter mellan skivorna så de kan röra sig.
 
  • Gilla
Robert03
  • Laddar…
Det fungerar bra att sätta osbn stående med förskjutna skarvar mot gipsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.