Har alltid lagt 45an utanför väggregeln och gipsen utanpå 45:an.
Ni som lägger den innanför gör det dels för att det är enklare dels för att slippa ha hål på diffusionsspärren vid eldragningen. Tycker att det verkar vara enklare.

Min egentliga undran är hur ni gör med placeringen på syllen om ni har den utanför eller innanför.
Har jag 170 väggregel så har jag 170 syll och ställer väggregeln kant i kant. Sätter man 45 innanför medför ju det att golvyta slösas bort om man inte skjuter ut väggregeln 45 vilket skulle kännas fel. Medför även att fasaden kommer 45 längre in än om man lägger den på utsidan.

Om man inte skjuter ut väggregeln 45 så innebär det ca 4m2 mindre golvyta på ett 200m2 hus (2 vånings) dvs 2% och där med 2% dyrare hus än med 45an utanpå.

Hur gör ni?
 
Jag har utifrån sett:

45 regel jämns med plattan
145 regel, dvs 45 in från plattans kant.
45 invändigt

dvs tre st isolerskikt. Ångspärr mellan inv 45 och 145.
 
På ett utbygge jag kommer att göra ska jag ha utifrån sett:
45mm liggande utanför grunden.
145mm stående regel jäms med grunden.
45mm liggande på insidan men utan isolering för utrymme för rör och el i ett badrum.

Jag ska ha faluröd träpanel direkt mot vindskyddspappen utan spikregel och därför lägger jag 45'an utanför syllen så att panelen kommer lite utanför grunden.
 
Är det inte bra att ha ett mellanrum mellan vindpapp och panel?
 
Hur blir det med stabiliteten när man har liggande både utanför och innanför? borde bli stadigare om man skruvar skivorna direkt i primär-regelverket eller har jag fel?
 
Klart att man kan dra ut primärregelverket! :surprised: Vad skulle det va för fel ??? Är det konsulter här på forumet lr? 2% dyrara.... 2%mindre......
 
Primärregelverket ska stå på syllen och den ska stå helt på plattan!
 
sneckarn skrev:
Klart att man kan dra ut primärregelverket!  :surprised: Vad skulle det va för fel ??? Är det konsulter här på forumet lr?   2% dyrara.... 2%mindre......
Trevligt svar? Tackar övriga.
 
Klipper in...< Klart att man kan dra ut primärregelverket! Vad skulle det va för fel Är det konsulter här på forumet lr? 2% dyrara.... 2%mindre......>

Klart man kan men då får man nog räkna med sekundära problem.
I korthet, det som bär skall stå på grund och inget annat.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.