Nu har det blivit kallt i mitt ännu ej isolerade bygge, och jag upptäcker att min lilla Bosch GSR(?) 10,8 Li inte alls gillar kyla.

Mina Makita med Ni-MH batterier kör på ganska bra även när det bara är några få plusgrader, men Li-maskinen blir i det närmaste stendöd.

Om köldkänsligheten är en inneboende egenskap hos alla Li-batterier, kommer jag att försöka undvika Li-batterier så länge det går. Man måste ju anordna någon slags isolerad förvaringsplats för laddning och förvaring. Det verkar ju inte speciellt praktiskt!

Har ni med andra fabrikat av Li-batterier upptäckt samma fenomen?
 
Jepp, min FLEX Ali 10,8 skruvdragare har samma fenomen. Innomhus urladdas den minimalt men ett fulladdat batteri i kallgaraget överlever knappt ett dygn.

Jag undrar också om det är samma med alla Li batterier, isf är det ganska negativt.
 
Det finns bra effektceller för Li-jonbatterier, huruvida tillverkarna stoppar dom i sina batterier är en annan fråga. Li-jonbatterier för normala applikationer (datorer, mobiler etc.) ska klara temperaturer ner till minst -20°C annars är det skräp. Li-jonbatterier i för högeffekt-applikationer, som handverktyg, ska också klara temperaturer ner till -20°C. Men de ska då vara uppbyggda av just speciella högeffektceller, som har lägre kapacitet än motsvarande normalceller. Vid hög effekt som i en skruvdragare är Li-jonbatterier känsligare (än så länge, utvecklingen pågår fortfarande) för kyla än motsvarande NiMH. Och är det inte effektceller i så funkar de inte alls vid kyla, de ligger nog redan på gränsen vid plusgrader då. Jag är förvånad att Bosch inte har bättre grejer (eller egentligen inte då jag har träffat deras batterirepresentant på en batterikonferens, och han var en dryg j-vla besservisser. Jag jobbar själv med bl.a batterier).

Batterierna urladdar inte snabbare i kyla, men tillgänglig energi kan begränsas. Har du ett fulladdat batteri och ställer det kallt och det sen inte funkar efter ett dygn, ställ det varmt igen och du kan använda det när det har tinat upp (efter 30 min till 4 timmar eller så beroende på batteri och temperatur), energin försvinner inte och självurladdningen ökar inte i kyla.

Vad gäller laddning och Li-jonbatterier så försämras egenskaperna kraftigt vid låga temperaturer, ladda alltid i värme för snabb laddningstid och fulladdning.
 
Som säljare var detta intressant att höra då jag blir matad med att dom ska klara kylan betydligt bättre utan att laddas ur...
 
Jag har också en Makita med Li-batterier (LXT-serien) som ligger i skåpbilen och det har ju varit ett gäng med frostnätter nu. Dock har jag ännu inte haft några problem med den, trots att även jag hört at Li skall vara sämre i kyla...

Har även en Milwaukee med NiMH och den tycker jag faktiskt tar kylan sämre - fast det är ju min egna högst ovetenskapliga reflektioner...
 
Välkommen till batterivärlden! Det är absolut inget svart/vitt med den. Så det bästa är faktiskt det ni gör här, lista de Li-jonbatteriprodukter ni har praktisk erfarenhet av verkligen funkar bra i kyla och de som dör när det är kallt. Börja ställ jobbiga frågor i butiken, lämna tillbaka det som inte funkar som dom sagt så att det blir press på tillverkarna att ha bättre batterier, för det finns. Ett märke har rimligtvis batterier från samma leverantör i alla sina produkter, märker ni att t.ex. Makitas funkar fint i kyla men att Bosch inte gör det.. det kommer snart sprida sina ringar på vattnet.

Tyvärr är det så här det ser ut, en del Li-jonbatterier klarar kyla bättre än andra, samma sak för NiMH. Det går absolut inte att säga att alla Li-batterier eller NiMH klarar kyla lika bra/dåligt. Det beror också mycket på hur hög effekt applikationen tar ut, en skruvdragare kan ju gå med ganska låg effekt. Milwaukee var med en cirkelsåg först ut med Li-batterier i PowerTools segmentet, de hade första generationens effektbatterier och kunde utan problem kapa feta reglar med den, visserligen i rumstemp, har inga uppgifter på kyla.

P-plats,
det beror alltså på vad du säljer för produkt, från vilken tillverkare. Det finns säkert de som verkligen har gjort sin hemläxa och provat ut cellerna ordentligt för just sin applikation i både rumstemperatur och kyla, då har du en bra produkt med bra köldegenskaper. Jag kan nämna att Li-jonbatterier som är militärklassade fungerar i -40°C! Men de kostar.. Så där har du spannet, billiga batterier som är skräp och bara funkar när det är varmt till militärklassade svindyra som funkar i vargavintern.

Generellt kan sägas att Li-jonbatterier innehåller mer energi och självurladdar betydligt mindre än motsvarande NiMH om de bara ligger oanvända en månad. Det som kan hända med ett fulladdat Li-batteri när det hamnar i kyla är inte att det urladdas snabbt, som ni kan uppleva det, utan att energin i batteriet inte blir tillgängligt fullt ut. När batteriet är varmt igen går skruvdragaren att köra igen.
 
Listade erfarenheter såhär långt, sätt plus eller minus,
Funktion i kyla:

Bosch GSR 10,8 -
FLEX Ali 10,8 -
Makita LXT +
 
Min Makita BDF 440 SFE med Li-jonbatterier lirade helt utan problem idag. Jag har min skruvdragare i garaget som är ouppvärmt och jag gissar att det var ca 5-6 grader inne i garaget.

Får väl skicka in dragaren i frysen över natten och se hur den mår sedan...
 
Hittade denna tråd med anledning av erbjudande hos Swedol med en GSR + GDR för 1800:- inkl moms.

Läste i manualen till Bosch GSR 10,8 att den går med reducerat varvtal om temperaturen är utanför området 0 - 70 C. Kanske är det så att batteriet fungerar, men elektroniken stryper. Hur som helst hjälper detta inte användaren...
 
Nja.. det är inte reducerat varvtal på boschen. Den orkar helt enkelt inte om temperaturen är under 5 grader plus. Batteriet är kasst vid kyla helt enkelt. Synd på en annars bra maskin....
 
Jag har lipo batterier när jag cyklar. Dyra saker men klarar minusgrader utan problem. Driver både 35watt och 50 watts lampor utan problem även i 10 minusgrader. dock med lite reducerad batteritid.

SÅ skiljer grymt mycke från batteri till batteri
 
  • Gilla
T.berggren
  • Laddar…
Mikael_L
Froddan skrev:
Listade erfarenheter såhär långt, sätt plus eller minus,
Funktion i kyla:

Bosch GSR 10,8 -
FLEX Ali 10,8 -
Makita LXT +
Grön Bosch, PSR 14.4 LI-2
Funktion i kyla = vet ej... har inte direkt provat
Urladdning i kyla = inget jag märkt av, verkar inte ladda ur nåt pga kyla.
 
Blå Bosch GSR 14,4 Pro funkar mycket bra när den är kall!
Den har stått ute i mitt carportbygge i minusgrader och jag kan inte påstå att jag märker någon stor skillnad mellan när den är kall och normal tempererad.
På GSR 14,4 Pro så är det 2,6 A NiMH batterier.
 
Hej.
Båda mina makita fungerar kanon ute i kyla.
Men den jag haft mycket ute på rallytävlingar i smällkallavintern är min Makita BTW 251 RFE mutterdragare. Den har alltid fungerat med full kraft, bytt däck vid 15minus där mutterdaragaren brukade stå i snön.

Häls Niclas
 
Står i Makitas blad att det är japantillverkade Sony-celler till lxt-serien. Froddan eller nån annan kunnig kanske kan bekräfta huruvida dom är bra eller inte? Vore bra att veta innan man lättar på lädret...............
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.