Hej!
Har en "gammal" 18 v Makita skruvdragare 6343D med tillhörande Ni-MH batteri. Detta batteri är nu dött och skulle behöva ett nytt men efter rundringning så skulle ett nytt originalbatteri Ni-MH kosta 1200 PLUS moms....
Min undran är nu om det finns alternativa batterier typ Li-ion till denna maskin som är både billigare och bättre!
Hittade detta:
http://www.batteryclub.com/ProductL...&Group=ToolBatteries&Brand=MAKITA&Model=6343D
men hur är kvaliten?

J P-A
 
Maskiner med Li-ion brukar har funktioner som stänger av sig eller indikerar att man har låg spänningsnivå då dessa batterier inte mår bra av för stor urladdning. Men jag har inte undersökt om den funktionen finns enbart i batteriet eller i kombination. På mina 10,8v Bosch så finns det 3 stift mellan maskin och acke.
 
AndersS skrev:
Maskiner med Li-ion brukar har funktioner som stänger av sig eller indikerar att man har låg spänningsnivå då dessa batterier inte mår bra av för stor urladdning. Men jag har inte undersökt om den funktionen finns enbart i batteriet eller i kombination. På mina 10,8v Bosch så finns det 3 stift mellan maskin och acke.
Hmmm...ok...
Satt och kikade på batteriet nu och det är jhu bara ihopskruvat... skall öppna och se om man bara kan byta ut cellerna innuti.... måste ju bli billigast...
Sen är frågan om man kan byta ut cellerna till Li-ion och använda samma laddare....
 
JPA666 skrev:
Hmmm...ok...
Satt och kikade på batteriet nu och det är jhu bara ihopskruvat... skall öppna och se om man bara kan byta ut cellerna innuti.... måste ju bli billigast...
Sen är frågan om man kan byta ut cellerna till Li-ion och använda samma laddare....
wow...sitter 12 st 1,5 v celler ihoplödda med en massa sladdar... blir nog bättre att beställa ett iallafall!
 
Byta celler har jag däremot gjort på de första skruvdragarna som kom ut med 7,2 resp 9,6V maskinerna. De var då inte skruvade utan limmad, men det gick att såga/bryta upp dem och sedan silikkona igen dem, men det var då samma typ av cell som tidigare eller motsvarande.
Brukar vara så att att en av skruvarna har en specialskalle, men det går ju att fixa, utifrån vad jag sett på mina ackar.
Har man bara en lödkolv och tennsug, samt lite krympslang, så är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.