Hej.
Har en LG WD-10160F tvättmaskin som strular.
Den tar in vatten, men när den är klar med det och skall börja tvätta startar den inte. Trumman snurrar alltså inte. Jag hör att det klickar och surrar (väldigt tyst) i elektronikpanelen. Jag tror mig kunna lokalisera det till ett av de blåa reläen.(?)
Timern fortsätter att räkna ned tvätt-tiden fast inget händer.
Om jag avbryter programmet och istället väljer tömning så tömmer den utan problem.
Jag har rensat silen och även rensat bortom silen där bälgen går in under trumman.
Där hittade jag femtio kr i tio-kronor, en femkrona och ett par kronor till!!
Men det är inte det som är felet tror jag.
Jag har även kollat kolen och de ser bra ut.
Remmen sitter till synes som den ska.
Det visas inga felmeddelande på displayen.
Trumman roterar lätt och tyst, precis som vanligt.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara och om det är möjligt att laga den?
Hela elektronikpanelen är skyddad av lack på insidan, så att byta någon elektronikkomponent verkar tufft.
Har en LG WD-10160F tvättmaskin som strular.
Den tar in vatten, men när den är klar med det och skall börja tvätta startar den inte. Trumman snurrar alltså inte. Jag hör att det klickar och surrar (väldigt tyst) i elektronikpanelen. Jag tror mig kunna lokalisera det till ett av de blåa reläen.(?)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Timern fortsätter att räkna ned tvätt-tiden fast inget händer.
Om jag avbryter programmet och istället väljer tömning så tömmer den utan problem.
Jag har rensat silen och även rensat bortom silen där bälgen går in under trumman.
Där hittade jag femtio kr i tio-kronor, en femkrona och ett par kronor till!!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är inte det som är felet tror jag.
Jag har även kollat kolen och de ser bra ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Remmen sitter till synes som den ska.
Det visas inga felmeddelande på displayen.
Trumman roterar lätt och tyst, precis som vanligt.
Är det någon som har något tips på vad det kan vara och om det är möjligt att laga den?
Hela elektronikpanelen är skyddad av lack på insidan, så att byta någon elektronikkomponent verkar tufft.
Redigerat:
En LG utan induktionsmotor!
Kolen ser fina ut kollektorn ser däremot lite mörk ut fast det kan ju vara bilden.
Är kolektorn kopparblank är det ok.
Motorlindningen går att mäta och spänningen fram
Efter det kan man säga om det är kretskort eller motor
Kolen ser fina ut kollektorn ser däremot lite mörk ut fast det kan ju vara bilden.
Är kolektorn kopparblank är det ok.
Motorlindningen går att mäta och spänningen fram
Efter det kan man säga om det är kretskort eller motor
Det har jag inte ens tänkt på.
Menar du att motorn plötsligt bara lägger av för att kollektorn är nedsliten?
Bifogar en bild på kollektorn.
Jag tvättade av den med tops och kemiskt ren bensin.
Fick även ett tips om att kolla om värmeslingan var hel.
En som hade en teori om att om den var kass så gick inte programmet vidare.
Anledningen skulle vara att strömmen inte gick fram till någon elektrisk komponent, o då startade inte motorn.
Låter konstigt, men vad vet jag.
Menar du att motorn plötsligt bara lägger av för att kollektorn är nedsliten?
Bifogar en bild på kollektorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tvättade av den med tops och kemiskt ren bensin.
Fick även ett tips om att kolla om värmeslingan var hel.
En som hade en teori om att om den var kass så gick inte programmet vidare.
Anledningen skulle vara att strömmen inte gick fram till någon elektrisk komponent, o då startade inte motorn.
Låter konstigt, men vad vet jag.
Elektroniken kan få fnatt om typ elementet leder till jord.
Din kollektor ser inte bra ut den är väldigt mörk kan tyda på överhettning
Skulle behövas köras i bänk
Det finns nån tråd där någon själv provar med detta här i forumet.
På den översta bilden ser det ut som den undre koppar kontakten sitter högre och är rundsliten på kanten
Om det är så så är din motor helt rökt och måste bytas
Din kollektor ser inte bra ut den är väldigt mörk kan tyda på överhettning
Skulle behövas köras i bänk
Det finns nån tråd där någon själv provar med detta här i forumet.
På den översta bilden ser det ut som den undre koppar kontakten sitter högre och är rundsliten på kanten
Om det är så så är din motor helt rökt och måste bytas
Nu har jag testat värmeslingan med.
Det går fram 217 volt när jag startat ett program, annars inget.
o ohm-mätning ger 27 på multimetern.
Mätt mellan den röda o den gula.
Verkar fungera som den ska.
Den värmer vattnet i alla fall.
Men inte en minsta tillstymmelse att trumman skall rotera.
Den tar alltså in vatten, det klickar i reläerna o surrar lite i vad jag tror är kondensatorn, vattnet värms, tiden tickar, men motorn snurrar inte.
Någon som har något förslag innan jag köper ny?
En givare någonstans kanske?
Det går fram 217 volt när jag startat ett program, annars inget.
o ohm-mätning ger 27 på multimetern.
Mätt mellan den röda o den gula.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar fungera som den ska.
Den värmer vattnet i alla fall.
Men inte en minsta tillstymmelse att trumman skall rotera.
Den tar alltså in vatten, det klickar i reläerna o surrar lite i vad jag tror är kondensatorn, vattnet värms, tiden tickar, men motorn snurrar inte.
Någon som har något förslag innan jag köper ny?
En givare någonstans kanske?
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ok.electroluxaren skrev:Elektroniken kan få fnatt om typ elementet leder till jord.
Din kollektor ser inte bra ut den är väldigt mörk kan tyda på överhettning
Skulle behövas köras i bänk
Det finns nån tråd där någon själv provar med detta här i forumet.
På den översta bilden ser det ut som den undre koppar kontakten sitter högre och är rundsliten på kanten
Om det är så så är din motor helt rökt och måste bytas
Men är motorn helt stendöd då?
Inte ens ett litet ryck eller försök till start?
Byta kollektorn verkar jobbigt.
Då får det bli ny maskin.
Om inte en motor är överkomlig i pris.
Går det att mäta motorn på något vis för att se om det är den som är kass?
Tack för förslaget, men det har jag redan gjort. Tre gånger.T tergo skrev:
Jag har plockat ned motorn så får jag se om det går att göra något.
Annars åker den.
Synd.
Det skulle inte förvåna mig om det är något litet fel.
Motorn heter 4681FR1194D
och är gjord i Kina
den verkar ha utgått
denna finns på ebay
https://www.ebay.com/itm/lg-motor-4...636548?hash=item25ed74acc4:g:zYkAAOSwI~tagD6u
och är gjord i Kina
den verkar ha utgått
denna finns på ebay
https://www.ebay.com/itm/lg-motor-4...636548?hash=item25ed74acc4:g:zYkAAOSwI~tagD6u
Testa ett kallvatten program vetja ;-)K knipo skrev:
Har glömt att återkoppla hur det gick med detta.
Kanske inte mycket att bry sig om, men alltid trist att ”försvinna” när man fått hjälp här.
Det blev en ny maskin till slut.
Jag gjorde något litet försök till, men orkade inte engagera mig för mycket på en såpass gammal maskin det ändå var.
I bälgen hittade jag ytterligare lite mer än en tia i blandade småmynt.
Tack för ert engagemang!
Kanske inte mycket att bry sig om, men alltid trist att ”försvinna” när man fått hjälp här.
Det blev en ny maskin till slut.
Jag gjorde något litet försök till, men orkade inte engagera mig för mycket på en såpass gammal maskin det ändå var.
I bälgen hittade jag ytterligare lite mer än en tia i blandade småmynt.
Tack för ert engagemang!
Produkter som diskuteras i tråden