har ett konstigt ljud i vår tvätt maskin från lg - ej vid centrifugering eller vid vanlig rotering av trumman så jag fähar ingen aning om vad det är som skapar detta ljud .

Ngn som har en ide ? Kolla videon
 
C CHolden skrev:
har ett konstigt ljud i vår tvätt maskin från lg - ej vid centrifugering eller vid vanlig rotering av trumman så jag fähar ingen aning om vad det är som skapar detta ljud .

Ngn som har en ide ? Kolla videon
Tömmer den ordentligt? Låter som en pump eller liknande?
 
A
Svårt...
Kan vara pumpen som cirkulerar vattnet.
Strålar det något vatten från ovankant i bälgen borde gå att se genom luckglaset
 
Den tömmer helt ok - ej ngt med pumpen går helt som ny för övrigt
 
electroluxaren skrev:
Svårt...
Kan vara pumpen som cirkulerar vattnet.
Strålar det något vatten från ovankant i bälgen borde gå att se genom luckglaset
Visste inte det fanns mer än en pump ens...
 
A
Sök på denna
5859en1006s
Så ser du hur dubbelpumpen ser ut
Likt andra asiatiska delar så kostar den skit o ingenting.
Det kan vara skit i slangen från cirkpumpen oxå, det blir det om man uteslutande tvättar i 40C och därunder.
Bara pumpmotor går att byta till en europeisk dito men den är dyrare.
Lite pysslig att byta hur eller hur.
 
Fulkemisten
Har exakt samma problemljud med exakt samma maskin. Jag har identifierat det till att mitt ljud kommer vid cirkulation av vattnet. Har tänkt beställa en ny pump men inte fått tummen ur. Dels då jag inte riktigt orkar skruva isär hela maskinen i molekyler och kolla exakt vilken pump som sitter i, vill vara säker. Bytte luckpackning för ett tag sedan då den fick en reva. Det är inte svårt om man är metodisk men ack så bökigt, allt måste skruvas loss. Följer tråden med spänning.
 
Låter rimligt då det vid längre program låter betydligt mer .
Körde en tub clean för en vecka sedan och då lossnade det en rejäl hop med skit.

Många tack så långt - bara att få tummen ur då ! Frugan blir nog jätteglad om tvättmaskin blir ståendes i 2 veckor . Krångligast verkar vara att få dit bälgen igen
 
Fulkemisten
Ja. Bälgen och lågvajern med tillhörande fjäder kan vara en mardröm. Det går om man är två med starka nypor. Alternativt om man kan få tag på en större låsringstång för utvändiga ringar.
 
electroluxaren skrev:
Sök på denna
5859en1006s
Så ser du hur dubbelpumpen ser ut
Likt andra asiatiska delar så kostar den skit o ingenting.
Det kan vara skit i slangen från cirkpumpen oxå, det blir det om man uteslutande tvättar i 40C och därunder.
Bara pumpmotor går att byta till en europeisk dito men den är dyrare.
Lite pysslig att byta hur eller hur.
Var hittar man exakt reservdelsnummer till sin maskin ?
 
A
Det är exakt reservdelsnummer.
 
Fulkemisten
electroluxaren skrev:
Det är exakt reservdelsnummer.
Till LG F1480TDS? Bara att handla då alltså?
 
(y)
 
A
LG har ju ytterligare ett antal bokstäver efter de kombinationer som visas på framsidan

flera olika pumpar passar mellan maskiner
F1480TDSABWQEFS
har en som heter 5859EN1006N vilken troligen är föregångaren till ovanstående pump
 
Fulkemisten
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.