Jag har problem med mitt LG kylskåp (gl5241pzjz, https://www.lg.com/se/kyl-frys/lg-GL5241PZJZ). Det bildas mycket kondensvatten som tillslut rinner ut från kylen och ner på golvet.

Har lagt i en tempmätare och temperaturen pendlar mellan 3-6 grader (den är inställd på 4 grader). Antar det är okej?!

Jag verkar inte ha något sånt hål som ska göras rent som man ofta läser om att man ska rengöra om man har problem med kondesvatten.
Har dock skruvat loss där fläkten sitter och då man kan se kylaggregatet.
Där kan man se att vattnet samlas. Jag har också sett att vattnet där är fryst och ibland tinat.

Vet att det är risk för mer kondesvatten än vanligt på sommaren men är inte det som är problemet. När vi först fick problem med det och upptäckte att golvet var fullt med vatten så var det efter en resa när kylen varit helt stängd i 10 dagar.

Någon som har en idé på vad som kan vara fel?

När jag köpte den skröt LG på att den var 10 års garanti på den Linjära kompressor.n
Jag har haft kontakt med LG support men dom menade på att eftersom den kyler är det inget fel på kompressorn.
 
  • Isvattenavfrostning, kylskåp inre, tomma hyllor, öppen, komponenter synliga, rengöring eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kylskåpets inre, frostfri avfrostning behövs, elektriska komponenter synliga, viss smuts och korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mobilskärmbild som visar temperaturloggen för ett kylskåp på en app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
V vass skrev:
Jag har problem med mitt LG kylskåp (gl5241pzjz, [länk]). Det bildas mycket kondensvatten som tillslut rinner ut från kylen och ner på golvet.

Har lagt i en tempmätare och temperaturen pendlar mellan 3-6 grader (den är inställd på 4 grader). Antar det är okej?!

Jag verkar inte ha något sånt hål som ska göras rent som man ofta läser om att man ska rengöra om man har problem med kondesvatten.
Har dock skruvat loss där fläkten sitter och då man kan se kylaggregatet.
Där kan man se att vattnet samlas. Jag har också sett att vattnet där är fryst och ibland tinat.

Vet att det är risk för mer kondesvatten än vanligt på sommaren men är inte det som är problemet. När vi först fick problem med det och upptäckte att golvet var fullt med vatten så var det efter en resa när kylen varit helt stängd i 10 dagar.

Någon som har en idé på vad som kan vara fel?

När jag köpte den skröt LG på att den var 10 års garanti på den Linjära kompressor.n
Jag har haft kontakt med LG support men dom menade på att eftersom den kyler är det inget fel på kompressorn.
kolla i hålet du ser ner till vänster är det is blir det jobbigt men det kan bara vara mögel oxå eller att gummitutan i andra änden är täpt
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
kolla i hålet du ser ner till vänster är det is blir det jobbigt men det kan bara vara mögel oxå eller att gummitutan i andra änden är täpt
Jag har försökt pilla lite i hålet och göra rent men ska hålet leda till något, jag tycker det bara tar stopp efter några centimeter?
Du menar att det ska vara någon gummigrej i slutet eller menar du på något annat ställe?
 
A
V vass skrev:
Jag har försökt pilla lite i hålet och göra rent men ska hålet leda till något, jag tycker det bara tar stopp efter några centimeter?
Du menar att det ska vara någon gummigrej i slutet eller menar du på något annat ställe?
det skall inte vara stop kolla på baksidan av skåpet
 
electroluxaren skrev:
det skall inte vara stop kolla på baksidan av skåpet
ah okej, får försöka lite till! Så det ska ledas ner till något ställe där det typ förångas eller?
 
A
V vass skrev:
ah okej, får försöka lite till! Så det ska ledas ner till något ställe där det typ förångas eller?
ja slutligen
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
Ah ok fattar, tack!
 
V vass skrev:
Ah ok fattar, tack!
Tjena, jag har samma problem med mitt kylskåp. Hjälpte detta?
 
L lgolvslip skrev:
Tjena, jag har samma problem med mitt kylskåp. Hjälpte detta?
du kan ju kolla själv det är jätteenkelt
 
L lgolvslip skrev:
Tjena, jag har samma problem med mitt kylskåp. Hjälpte detta?
Hej, jo då det hjälpte. Skruva upp plattan bakom kylskåpet så ser du dräneringsröret. I mitt fall var det en propp som satt sig så det var stopp.
 
  • Dräneringsröret bakom ett kylskåp med dammiga ytor och komponenter synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett smutsigt och proppat dräneringsrör från ett kylskåp. Bakgrunden visar en mörk köksbänk med en trasa och en flaska rengöringsmedel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en avbruten, igentäppt propp från ett dräneringsrör bakom kylskåpet. Bakgrunden är en mörk köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V vass skrev:
Hej, jo då det hjälpte. Skruva upp plattan bakom kylskåpet så ser du dräneringsröret. I mitt fall var det en propp som satt sig så det var stopp.
Skönt att höra, tack👌🏼
Ha en fin midsommar
 
  • Gilla
vass
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.