Hej!

Har ett 10 år gammalt Myresjö-kök där luckor börjar se katastrofala ut. Färgsläpp och svällningar pga vattenstänk.

Tanken var att göra något åt detta före en riktig köksrenovering kommer på tal.. Stommar och lådor är i ok skick.

Har någon tips på bra leverantör för detta?
Måtten stämmer inte med IKEA vad jag fått fram..

Bredden på lådfronterna som exempel är 495mm.
 
Det finns faktiskt mängder med leverantörer;

Superfront
Decoform
Mälarkök
Norddesign
Pickyliving
Creoform
Osv.

Det handlar nog mer om vilken typ av lucka du vill ha och hur mycket du vill att det skall kosta....
Har ingen direkt personlig erfarenhet av någon av ovanstående.
 
S stuffs skrev:
Hej!

Har ett 10 år gammalt Myresjö-kök där luckor börjar se katastrofala ut. Färgsläpp och svällningar pga vattenstänk.

Tanken var att göra något åt detta före en riktig köksrenovering kommer på tal.. Stommar och lådor är i ok skick.

Har någon tips på bra leverantör för detta?
Måtten stämmer inte med IKEA vad jag fått fram..

Bredden på lådfronterna som exempel är 495mm.[/QUOTE:surprised:


Hej jag kan starkt rekommendera Härjedalen kök. De kommer hem och tar mått på dina luckor och lådor och måttanpassar nytt till dig (det är gratis och du får en offert).
Om du beställer kommer de sen med de nya luckor och lådor och installerar på en dag. De har ett stort utval och allt är toppkvalitet och tål vattenstänk och slag utan att skadad.
Med vänlig hälsning Georg
 
Härjedalskök fixar också luckor till vilka stommar som helst. Fixar även lådor i bänkskåp som tidigare bara haft luckor.
 
Härjedalskök!
Vi har ett HTH-kök från 1983 som i stort sett SER helt OK ut men plasthjulen till alla gejdrar på utdragslådorna hade kapsejsat. Alla stommar helt intakta och bänkskivor fortfarande OK. Vi satsade på ett Härjedalskök. Då kom dom och tog alla mått på luckor och lådor som behövde bytas ut. Dom tillverkade sedan ny "kassetter" som sköts in på de gamla lådornas/hyllornas plats och monterade nya luckor och lådfronter. Allt i MDF, profilfräst och lackat. Ser mycket stiligt ut!
Man skulle kunna tro att man då skulle förlora en hel del användbar volym i framför allt lådor. Men faktum är att upplever att vi fick mera volym pga lådornas konstruktion.
Inte billigt men vi är mycket nöjda!
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
S stuffs skrev:
EPOQ Elgiganten. Passar perfekt och vettigt pris.
 
Vi hade ett 7 år gammalt Kvikkök där luckorna hade börjat gulna på olika sätt. Dessutom var vi trötta på många små skåp med överhängda luckor. Kvik kunde inte hjälpa oss eftersom en hörndel inte fanns i sortimentet längre.
Min fru valde Härjedalskök.
Som någon annan sade, verkligen inte billigt men det blev bra så vi är nöjda.
 
S stuffs skrev:
Hej!

Har ett 10 år gammalt Myresjö-kök där luckor börjar se katastrofala ut. Färgsläpp och svällningar pga vattenstänk.

Tanken var att göra något åt detta före en riktig köksrenovering kommer på tal.. Stommar och lådor är i ok skick.

Har någon tips på bra leverantör för detta?
Måtten stämmer inte med IKEA vad jag fått fram..

Bredden på lådfronterna som exempel är 495mm.
Du kan kolla GIS Gagnefs Industri Snickerier dom tillverkar allt måttbeställt, borrar även för IKEA standard. Prisvärda med bra kvalitet.
 
Maria T
S stuffs skrev:
Hej!

Har ett 10 år gammalt Myresjö-kök där luckor börjar se katastrofala ut. Färgsläpp och svällningar pga vattenstänk.
Vi har ett snart (februari) 20 år gammalt Ballingslöv-kök, och det finns inga som helst tecken på svällningar, några få färgnötningar där jag vet att jag slagit i med t ex stekpanna men annars ser det så gott som nytt ut.
När vi valde köksinredning till vårt hus som alltså stod klart i feb 2001 så hade vi att välja mellan Ballingslöv och Myresjö, vi valde det första för vi tyckte de hade finare profiler på luckorna och färger/nyanser som passade oss.

Tycker det är helt åt skogen att ett kök inte ska hålla i tio år utan att bli så fult att man på allvar vill byta ur det.

Har inget tips på företag som fixar nya luckor till stommar, ville bara skriva vad jag tänker om köksinredning och jag är lite glad att vi inte valde Myresjö, men tråkigt för er och jag hoppas ni finner en bra och inte alltför kostsam lösning.
 
Har Marbodal från -84 Ekfanerluckor, allt är tipp topp, ska nog hålla hårt i dom!
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.