6 veckor före inflytt har vår fjärrvärmeleverantör plötsligt kommit på att de inte kan leverera någon fjärrvärme till oss >:(
Ett av problemen är att vi inte fått tillbaka våra kontrakt, så rent juridiskt har de inte bundit sig till något ( ???)
Jag har ringt och frågat flera gånger om kontrakten och undrat om det varit något problem. De har hela tiden försäkrat oss om att "nejdå inga problem" och "vi skickar kontrakten nu". När alla grannarna hoppat av fjärrvärmen och det bara blev vi kvar var det plötsligt stora problem. En skola ligger 200m bort men det blir för lång ledning för att det ska fungera med bara en anslutning enligt dem.
 
Oj, ursäkta, var så upprörd så jag råkade skicka inlägget innan jag var färdig...hur gick det tilll..hmmm..

Det ska byggas fler hus runt omkring men vi har ju inte möjlighet att vänta på att de ska bestämma sig för värmesystem.
Så nu måste vi plötsligt skaffa en ny matning till det vattenburna. Jordvärme, bergvärme?? Ventilationen är avpassad för fjärrvärmen, och tvättstugen är planerad för en liten plåtlåda på väggen, inte en värmepanna plus acc. tank. Lånen är inte tagna med tanke på en dyrare bergvärmepump etc.

Ännu mer anmärkningsvärt var att denna info fick jag på en egen förfrågan. När sjutton hade de tänkt tala om för oss att det inte blir någon fjärrvärme ??? Bara strunta i det eller?
Det lär bli många samtal med fjärrvärmeleverantören innan det här är ur världen.

>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
 
bor ni i sollentuna eller? ;)

låter som det jag fått höra sen 2001... slutet på 2003 installerade jag bergvärme och sket i deras löfte om sommaren 2004

såg precis de nya planerna för 2004, tror du mitt område var med, skulle inte tro det...

 
Östergötland.
Villkoret från början var att skolan i området skulle ansluta sig. Och det gjorde den. Inga andra förbehåll har funnits.

Det blir nog bergvärme istället, om vi kan lösa de praktiska problemen. Fort.
Får väl börja med att läsa in sig på bergvärmetrådarna :-/
 
Ett alternativ i väntan på de andra nybyggena, om det inte dröjer allt för länge, kan ju vara att koppla in en elkassett. Då slipper ni i alla fall frysa. Jag tror t o m att det finns såna att hyra, men en behållare och en patron kostar mindre än tre tusen på http://www.schildts.se/ . Det förutsätter förstås att ni klarar er med 6kW. (kolla under Värme - Elpatroner)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.