Har lagt en beställning på en Bosch Compress 3800i EW9, det går inte att få någon leveranstid på pannan, hur är det möjligt.
 
Det har varit och är väldigt stor efterfrågan på värmepumpar och många tillverkare har också problem med komponentbrist från leverantörerna i tillverkningen. IVT/Bosch ligger nu ofta på 1 års leveranstid många gånger. Det handlar inte bara om att tillverka värmepumpen utan sedan ska det finnas någon VVS-firma som har tid att installera den och det påverkar också leveranstiden. Ibland dyker det upp annonser att någon har några värmepumpar i lager för omgående leverans och det kan vara värt att undersöka men sedan måste man ju också ordna installationen.
 
  • Gilla
Reneras
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det har varit och är väldigt stor efterfrågan på värmepumpar och många tillverkare har också problem med komponentbrist från leverantörerna i tillverkningen. IVT/Bosch ligger nu ofta på 1 års leveranstid många gånger. Det handlar inte bara om att tillverka värmepumpen utan sedan ska det finnas någon VVS-firma som har tid att installera den och det påverkar också leveranstiden. Ibland dyker det upp annonser att någon har några värmepumpar i lager för omgående leverans och det kan vara värt att undersöka men sedan måste man ju också ordna installationen.
Men hur är det med garantier om jag hittar någon som kan installera alternativt installerar själv.
 
Fabriksgarantin gäller från och med att värmepumpen levereras till slutkund. Ibland måste registrering ske hos tillverkaren inom 1 månad. Ordnar man med egen installation blir garantin lite sämre än om man köper värmepump + installation i ett paket.
 
O
Jag beställde i september förra året. De sa runt juni men sen kom den redan i februari.

Så det kan komma tidigare också.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi beställde en Nibe F750 i Mars -22 och fick den förra veckan...
 
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
trattalask
Visserligen jordvärmepump, men jag beställde en Thermia Calibra i maj, den installeras nästa vecka. Kunde fått den tidigare med, men det passade bättre efter semestern.
 
O
trattalask LsaiboT skrev:
Visserligen jordvärmepump, men jag beställde en Thermia Calibra i maj, den installeras nästa vecka. Kunde fått den tidigare med, men det passade bättre efter semestern.
Känns som att det är störst brist på frånlufts vp. Luftluft går nog väldigt fort, övriga pumpar nånstans 2-5 mån.
 
R Reneras skrev:
Har lagt en beställning på en Bosch Compress 3800i EW9, det går inte att få någon leveranstid på pannan, hur är det möjligt.
J Josth skrev:
Det har varit och är väldigt stor efterfrågan på värmepumpar och många tillverkare har också problem med komponentbrist från leverantörerna i tillverkningen. IVT/Bosch ligger nu ofta på 1 års leveranstid många gånger. Det handlar inte bara om att tillverka värmepumpen utan sedan ska det finnas någon VVS-firma som har tid att installera den och det påverkar också leveranstiden. Ibland dyker det upp annonser att någon har några värmepumpar i lager för omgående leverans och det kan vara värt att undersöka men sedan måste man ju också ordna installationen.
Fick precis ett samtal från vår leverantör JS Energi, mer
J Josth skrev:
Det har varit och är väldigt stor efterfrågan på värmepumpar och många tillverkare har också problem med komponentbrist från leverantörerna i tillverkningen. IVT/Bosch ligger nu ofta på 1 års leveranstid många gånger. Det handlar inte bara om att tillverka värmepumpen utan sedan ska det finnas någon VVS-firma som har tid att installera den och det påverkar också leveranstiden. Ibland dyker det upp annonser att någon har några värmepumpar i lager för omgående leverans och det kan vara värt att undersöka men sedan måste man ju också ordna installationen.
Fick precis ett samtal från min leverantör JS Energi, de kommer och installerar pannan om två veckor, beställdes i början på juni, ibland händer det.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Suveränt! Det verkar faktiskt som IVT/Bosch nu ligger väldigt bra till när det gäller tillverkningen av traditionella frånluftsvärmepumpar och de finns i lager på vissa ställen. NIBE har betydligt svårare att komma ifatt efterfrågan och VVSbutiken.nu skriver: "Beställningar som görs hamnar i en leveranskö hos våra grossister och preliminär leveranstid är svårt att säga kan vara upp mellan 4-12 månader beror på hur NIBE hinner med att tillverka vi får inga bättre svar tyvärr gällande leveranstider på nybeställningar." Kan tänka mig att de som jagar efter mest funktioner och finesser i sin värmepump ändå väntar på att få en NIBE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.