Tjenare!
Vi skall snart sätta oss ner med vår hustillverkare för att göra den slutliga beställningen av huset. Det jag undrar över är om det finns någon med erfarenheter kring hur lång tid det tar till första leveransen av huset. Vår säljare säger att det kommer att ta 10-12 veckor innan första leverans, kan det stämma?
 
Kring 10 veckor är vad jag hört från de flesta tillverkare så det stämmer nog alldeles utmärkt.
 
Eksjöhus ligger på 20 veckor :-/
 
Det brukar vara leveransen av fönster till husfabriken som sätter gränsen för när de kan leverera och den tiden är bortemot 10 veckor. Är det sedan fullt tryck i fabriken så är det klart att det kan ta ännu längre tid...
 
Ja, det beror verkligen på husfabrikanten mm. I mitt fall utlovades tidigaste lev.vecka av undertak/stomresning cirka 6 månader efter handpenningen. Sedan kom det ytterligare 2 månader senare. Sedan har de inte färdigställt, men jag kan inte ställa några krav på vite, för jag tänkte aldrig på slutförandedatum mm.

Glöm ej skriva in senaste slutleveransvecka och/eller senaste datum för färdigställande/överlämnande av entreprenaden och skriv in en vitessumma/vecka, så blir det en press på dem att bli färdiga för att få klart till den besiktning ni gör och först då får dom sina sista 10% av köpeskillingen (om allt är OK, annars får de inget förrän allt är godkänt)
Lycka till!!! :D

Helena....
 
Är det någon som har blivit "drabbade" av indexuppräkning då det har varit trycket på fabriken som har gjort att leveransen blivit försenad?
 
Pratade med vår fönsterleverantör idag, (Traryd), och det stämmer nog rätt bra som G.F skriver, de ligger på cirka 10 veckor i lev.tid nu.

Du, velig_nybyggare, indexuppräkning ? Om de försöker med det pga att de har "tryck i fabriken" visa dem hur man räknar till 1 med ett långfinger och byt husleverantör. Snacka om ett totalt förakt för kunden!

/Calle
 
När vi diskuterade med vår tillverkare sa han också 10v till husleverans så det låter ju rimligt !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.