Jag bygger med Myresjöhus. Köper mtrlsatsen och tomten av dem.
Säljaren tycker att utöver de helt ok 10.000SKR så skall jag också betala 10% av tomten också.
(ytterligare 60.000SKR)
Detta innan vi har gjort slutavropet, fått den slutgiltiga ritningen och bygglovet.

Skall man, eller rättare sagt bör man sätta hårt mot hårt och inte betala ngt på tomten innan bygglovet är färdigt/klart/godkänt?
Jag har ju redan skrivit på gällande huset, så det finns ju ingen risk att jag hoppar av och står med ett hus utan tomt?? Vad säger ni??

/mats

Alltså, de 10.000 är handpenning på huset.

" Handpenning erlägges dels med 4000SKR inom 10 dagar från det att köparen erhållit bekräftelse på avtalet, dels med 6000SKR i samband med att Myresjöhus översänder för bygglov erfordliga ritningar"

En fråga till, om man då gör utvändiga ändringar typ fönster, skorsten och garage så behöver man inte betala de sista 6000SKR förren man är 100% nöjd. Annars kan man ju inte skicka in alla handlingar för bygglovet???

Och de 60.000SKR är handpenningen på tomten.
(tack Calle_L för tipset)
 
Vi betalde 25000 när vi skrev på för tomten
Betalde inget för när huset beställdes

Nu är ritningar inlämnade för bygglov och vi har fortfarande inte betalt något mer på tomten. Tror vi kommer att betala tomten när vi sitter ner och gör slutavropet. möjligtvis vill de ha lite till innan dess för att det skall bli 10% av tomtpriset.

Vi kör delad entreprenad, dvs vi kommer använda de flesta av THs entreprenader men eventuellt fixa egen El och grund samt självklart /C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.