Är ny med det här med Letti-klammer. Ska nu iaf sätta upp lite kulo och tänkte prova dom där tvåbenta Letti-klammerna (Har inga verktyg till dom andra och är för snål att köpa)
Har kollat på elbutik.se och deras minsta är 8 respektive 10. Jag ska sätta upp 5-6 meter 4g1,5 och resten 3g1,5.
Klarar jag båda dessa med klammer 8? Eller ska jag köpa både 8 och 10? Eller blir det bra att sätta 3g1,5 med 10?
 
Siffrorna säger väl ledningens diameter. Ett svepskäl gott som något att köpa ett skjutmått om du inte redan har! :)
 
Men herregud, du kan ju inte köra tvåbens LETTI mot en golvlist/dörrfoder/taklist/vägg. Tvåbens LETTI kör man bara på en plan vägg, under en annan kabel eller i ett tak där inget stöd finns att lägga kabeln mot.

Är du för snål för ett LETTI-don så kör med TKK i stället. (LETTI-donen är även väldigt bra till tvåbens LETTI).

Det går med 8mm tvåbens till Kulo 4G1,5, men 10mm är att rekommendera.

//Patrik
 
Redigerat:
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
Oavsett var TS skall sätta sina kablar så vill jag bara säga att enbenta Letti går alldeles utmärkt att sätta utan specialverktyg.
 
Hoppsan vad det hettade till!

Jag gillar verkligen Letti och använder i princip bara deras enbenta. På socklar och lister är de grymma. De tvåbenta är det inget direkt fel på men då finns det andra alternativ. Jag kör med Lettis islagsdon och tror att det är betydligt svårare utan. Visst är det dyrt men jag tror jag sett nån form av kopia på Biltema - kan vara värt att kolla.

Om det endast handlar om ett par meter och jag var hempulare skulle jag nog köra vanlig spikkkammer i plast. Det blir inte fullt lika snyggt men tillräckligt bra. Dessutom har de flesta gäster den otrevliga egenskapen att strunta i att beundra snyggt dragna elkablar. Ohyfsat!!
 
Patrik_Hed skrev:
//Patrik
Som jag skrev så vill jag inte köpa verktyg utan att veta om jag kommer tycka om produkten dom är avsedda till.
Köper man en bil utan har provkört? Köper man ett hus innan man kollat på det?
Jo du svarade på min fråga till slut, det har du rätt i.
 
Glöm att det är lätt att sätta Letti utan donet, det kan gå om underlaget är "mjukt" men troligtvis viker du "spiken" samt skadar lacken på klammret och då blir det inte vackert.
 
Var finns "ogilla"-knappen när follk blir så sura. Förslag till förbättring i forumet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Ja, lyssna på Patrik. Han är klammermästare här vilket få är förunnade.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Finns inte ogilla, får hoppas det inte kommer heller, finns ju rapporteraknappen. Lätt hänt det blir missförstånd när det handlar om skriven text.
Klart Patrik ska få bli upprörd när man inte klamrar på bästa sätt, dessutom gav hans inlägg svar på frågorna i ursprungsinlägget.

Nu väntar man bara med spänning på hur man på utmärkt sätt kan klamra utan verktyg..
 
En släkting till mig köpte en sommar-stuga för några år sen. I stora delar av stugan är kulon spikad med tvåbenta Letti-klammer (Utan plast överdraget), alltså el-försinkade. Och jag kan säga att det är en av de bästa klammer-installationer jag sett. Så visst går det det att spika mot lister och dyl.
Sen är det så att dom som gjort om kraft och belysnings installationen i "köket" har använt tc och ekk. Det var detta jag hade tänkt byta. Och då tänkte jag på den sort av Letti-klammer som är i övriga installationen.
När jag gick el-programmet för 11 år sen så hörde jag aldrig talas om Letti. Inte heller dom 3,5 åren jag jobbade som installatör. Så det är därför jag tänkt att iaf börja med tvåbenta. Gillar jag produkten, visst då köper jag dom två donen som jag hittat till enbenta. Jag jobbar inte som installatör längre så jag har ingen tillgång till nymoderniteter.
 
Gamla Letti-klammer var plattare än vad dom är nu. Det kommer bli ett litet mellanrum mellan golvlist och kabel. Med enben kommer kabeln dikt mot listen.

Sent from my HTC One X using Byggahus
 
Patrik_Hed skrev:
Gamla Letti-klammer var plattare än vad dom är nu. Det kommer bli ett litet mellanrum mellan golvlist och kabel. Med enben kommer kabeln dikt mot listen.

Sent from my HTC One X using Byggahus
Som sagt aldrig använt Letti eller hört talas om dom innan jag slutade jobba. Därför jag ville ha ledskap. Inte höra att jag var en snåljåp.
Tack för dina svar Patrik_Hed
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.