Tänkte byta upp mig från Rusta-segmentet till Makita, Blå Bosch eller liknande och ska därför köpa en 14,4-18V borr-skruvdragare från någonstans inom EU.

Någon som har tips på en maskin som säljs till bra kampanjpris någonstans just nu?

Är det något märke som man "tjänar" mest eller minst på att importera?
Tycker mig sett att Makita verkar vara "billigt" i UK....
 
Jag har kollat runt lite grann nu på UK-websidor och hittat en Makita BHP452RFX med 3,0Ah Li-Ion-batterier.

Priset är:
£130,35 med 1st batteri (Li-Ion 3,0Ah)
£172,50 med 2st batterier (Li-Ion 3,0Ah)
£229,50 med 3st batterier (Li-Ion 3,0Ah)

Den med två batterier verkar intressant prismässigt men är detta bra maskiner?
Verkar lite mysko eftersom de flesta andra Makitadragarna ligger betydligt högre i pris, är detta någon budgetvariant?

http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Cordless Combi 18v Makita
 
Lägga till 15% VAT på priserna ovan men det är ju kalasbilligt iaf :)
Det har blivit några beställningar från Lawson.
 
Hmmmmm....när jag kollar lite noggrannare på bilden ser det inte ut som att Makitan har ställbart moment, stämmer det, någon som vet?

bhp452rfx2.jpg


 
Nog ser det ut som den har ställbart moment, man skymtar 16 på chucken och det är så många steg Makita brukar ha på sina maskiner.
 
Jo, alla Makita batteridragare med borrchuck som jag kört har moment inställning.
Från UK har jag märkt att BHP452 maskinerna kommer från Japan och levereras med Röhm chuck. Köpte ett hyggligt LXT kit från Usa, Acetoolonline. Då kom BHP452 från Kina och den levererades då med Jacobs chuck, vilken jag personligen inte tycker är lika bra.

/Mattias
 
ursäkta, OT och trådkapning (men det kan också vara till nytta för de som handlar Makita world wide, åtminstone för mig som verktygsnörd)

@Matix-Jag har också stört mig på att min Makita USA-dragare (tillv. i Kina) inte har samma chuk som "svenska" Makitamaskiner. Varför tillv. Makita samma dragare med olika chukar och kan man byta (till rimligt pris)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.