Hej!

Jag och min sambo bor nu i bostadsrätt och har börjat titta på att flytta till vår första villa.

Vi har fastnat för ett 60-tals hus där det mest verkar iordning och renoverat.

Huset är ett enplans hus med källare och är dränerat i början av 90 talet.
Då la de även platonmatta utanpå väggen samt frigolit utanför platonmattan.

Dock har de inte dränerat under ett uterum som är i mitten längs ena långsidan på huset.
Uterummet har tak som är tätt mot fasaden taket lutar utåt med hängränna så regnvatten går inte
ned precis vid husfasaden.

Nu till mina frågor.

1. Innebär detta att man bör se upp/vara orolig eller är det vanligt att man skippar en del för att man som i detta fallet inte vill riva uterummet?

2. På den del ställen läser man att man bör göra omdränering var 25-30 år.
Stämmer det, isåfall är det ju snart dags igen?

3. Gillestugan är inredd med träpanel och träreglar på väggarna.
ingen isolering bakom och luftspalt. Det gick att få in några fingrar och känna bakom på ett par ställen
och bräderna verkar torra på baksidan.
Låg även en heltäckningsmattta på golvet (en sån för källare som andas) Gick att lyfta på den i hörnet
och golvet kändes torrt.
Antar att träreglarna och träpanelen ändå bör tas bort och regla med stålreglar istället?

4. Garaget var också i betong men ej under mark,
Dock hade färgen på golvet och väggarna börjat flagna av.
Betyder detta att det är väldigt fuktigt därinne eller är det bara tidens tand?

5. Hur är det med egen besiktning? (anlita egen besiktningsman menar jag)
Jag antar att man gör det först efter man isåfall vunnit en budgivning och innan man skriver på kontraktet)

Tacksam för råd av er med mer erfarenhet!
 
S
1: det är inte korrekt utfört, och medför såklart en högre risk för fuktskador längs den väggen, men behöver inte vara allvarligt, det hänger på marken, det är en klar fördel att det är ett tak där som får undan regnvattnet en bra bit iaf.
Mitt hus är dränerat på 3 sidor o det går bra.

2: Det stämmer, och 25-30 år är ganska generöst ändå, skulle vilja säga att det inte är chockerande ifall du behöver göra om redan efter 20 år, medans vissa klarar sig över 40 år.

3: Allt beror på hur det är utfört, om trät sitter mot betongväggarna så finns alltid risk för fukt, jag har uppreglade väggar i min källare, men allt trä är monterat med distanser av metall för att bryta kapilärkraften. Golvet kan vara värre, på den tiden gjöt man gärna ner reglarna i betongen, isåfall är det mer regel än undantag med fuktproblem, jag hade det i mitt hus o det var bara o riva upp o ersätta med nivellgolv.

4: Flagnar färgen på betongväggar så tyder det alltid (nästan?) på fukt. Behöver inte vara jätteallvarligt, kan vara så enkelt att väggarna är målade med för tät färg.

5: Besiktning brukar göras efter kontraktet är påskrivet, men då skriver man med en besiktnigsklausul som gör att du kan dra dig ur om besiktningen visar tråkigheter.
 
2: Finns det tydliga problem i källaren som har med fukt att göra, tex lukt? Om inte så är det ju inget problem. Mitt hus byggdes 1955 på gammal sjöbotten, finns inte ett gruskorn så långt ögat når, aldrig omdränerat. Är hur fräscht som helst
i källaren. Finns lite trä reglar mot vägg mm.
 
SueCia skrev:
1: det är inte korrekt utfört, och medför såklart en högre risk för fuktskador längs den väggen, men behöver inte vara allvarligt, det hänger på marken, det är en klar fördel att det är ett tak där som får undan regnvattnet en bra bit iaf.
Mitt hus är dränerat på 3 sidor o det går bra.

2: Det stämmer, och 25-30 år är ganska generöst ändå, skulle vilja säga att det inte är chockerande ifall du behöver göra om redan efter 20 år, medans vissa klarar sig över 40 år.

3: Allt beror på hur det är utfört, om trät sitter mot betongväggarna så finns alltid risk för fukt, jag har uppreglade väggar i min källare, men allt trä är monterat med distanser av metall för att bryta kapilärkraften. Golvet kan vara värre, på den tiden gjöt man gärna ner reglarna i betongen, isåfall är det mer regel än undantag med fuktproblem, jag hade det i mitt hus o det var bara o riva upp o ersätta med nivellgolv.

4: Flagnar färgen på betongväggar så tyder det alltid (nästan?) på fukt. Behöver inte vara jätteallvarligt, kan vara så enkelt att väggarna är målade med för tät färg.

5: Besiktning brukar göras efter kontraktet är påskrivet, men då skriver man med en besiktnigsklausul som gör att du kan dra dig ur om besiktningen visar tråkigheter.
Tack för dina svar!


1. Ägarna sa att de några gånger under de 25 år de bott där behövde måla på lite färg som släppte på en innervägg som är nära den odränerade väggen. (området var cirka 5 dm långt och 2 dm högt.
Källaren kändes dock väldigt fräsch och torr och luktade inget.
Allt golv är klinkers förutom i gillestugan.

2. Ok, då kan det tyvärr vara aktuellt med en omdränering ganska snart ändå.
Det tråkiga är att de för några år sedan lagt fina stenplattor på större delen av framsidan och byggt en lång carport
längst ena kortsidan så blir inget roligt jobb.

3. Luktade ingenting och verkade torrt så det är nog ingen fara där i nuläget i alla fall.

4. I garaget var inget gjort sedan det byggdes så kan nog vara en kombination av fukt, tid och dålig färg som du säger.

5. Ok då är jag med på hur det brukar fungera.

En annan sak jag funderat över, på lägenheter från 60-talet läser man ofta att det är stambytt.
Men har inte sett det på något hus?
Det måste väl också troligen göras efter runt 40-50 år antar jag?

Vi ska nästa vecka titta på ett annat hus men det är ett 80-tals hus med krypgrund.
Brukar man dränera även den typen av grund eller är det främst källargrundar man gör det på?
 
hama65 skrev:
2: Finns det tydliga problem i källaren som har med fukt att göra, tex lukt? Om inte så är det ju inget problem. Mitt hus byggdes 1955 på gammal sjöbotten, finns inte ett gruskorn så långt ögat når, aldrig omdränerat. Är hur fräscht som helst
i källaren. Finns lite trä reglar mot vägg mm.
Ägarna sa att de några gånger under de 25 år de bott där behövde måla på lite färg som släppte på en innervägg som är nära den odränerade väggen. (området var cirka 5 dm långt och 2 dm högt.
Källaren kändes dock väldigt fräsch, torr och luktade inget.
Allt golv är klinker förutom i gillestugan.
 
Det känns som att ni redan kommit en bra bit i tänket med sunt förnuft.
Att färgen i ett garage har flagnat på 50 år kanske beror på fukt, men om det tagit 50 år och det ändå inte är jätteilla är det knappast något som behöver åtgärdas akut. Kanske lite ny färg för ututseendets skull.
Likadant med reglarna på källarväggen. Även om konstruktionen inte är den bästa så verkar den ju fungera i detta fallet.
Samma sak med avsaknad av dränering under uterummet. Om det funkat i 20 år behöver man nog inte vara så orolig att det börjar suga fukt nästa vecka heller :) Inte heller dränerar man om bara för att det gått 20 eller 40 år. Det gör man när man börjar märka att det uppstår problem med fukt..

Tar ni dit Anticimex kan ni vara säkra på att det blir stora röda symboler i protokollet för alla de här punkterna. (De har iof samma illröda symbol om man inte har plastbitar under kyl och frys..)

Själv skulle jag vara mer orolig för En krypgrund än detta :)
 
Tack för ditt svar LAnsgar!

Som du säger så är det nog sunt förnuft som gäller och allt verkar ok.
Ingenting på huset är egentligen panik att fixa, vilket känns bra.
Ifall man köper det så gäller det bara att vara uppmärksam och hålla koll på dessa saker.
Så man märker i tid ifall något börjar bli dags att se över.

Nu har det kommit ett par bud vilket gör att priset börjar bli nära vår gräns så vi får se.
Ska titta på 80-tals huset med krypgrund imorgon också.

Ingen som har någon erfarenhet/tips när det gäller stambyte förresten?
När brukar det vara dags för ett sånt?
 
S
Neico skrev:
Tack för ditt svar LAnsgar!

Som du säger så är det nog sunt förnuft som gäller och allt verkar ok.
Ingenting på huset är egentligen panik att fixa, vilket känns bra.
Ifall man köper det så gäller det bara att vara uppmärksam och hålla koll på dessa saker.
Så man märker i tid ifall något börjar bli dags att se över.

Nu har det kommit ett par bud vilket gör att priset börjar bli nära vår gräns så vi får se.
Ska titta på 80-tals huset med krypgrund imorgon också.

Ingen som har någon erfarenhet/tips när det gäller stambyte förresten?
När brukar det vara dags för ett sånt?
Avloppsrör byter man helst i förebyggande syfte, men du ska ju inte sätta igång o bryta upp golv i hela huset om det inte finns några problem.

Men är rören t.ex gjutsjärnsrör eller 70tals plaströr så är det dags att byta, men om jag inte hade problem skulle jag inte byta om jag inte ändå ska renovera golvet.

Att kosta på nytt golv utan att byta rören är dumsnålt, för någon gång kommer de att ge upp.
 
Du har fått bra svar redan, men på punkt 4 så var glad över att färgen flagnar. På 50 år så blir färg dålig, att det flagnar tyder på att säljarna inte har panikmålat över "fula" ytor för att få det att se bättre ut än vad det är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.