Hej.
Sitter och funderar på att bygga ett eget vibrerande bord som kan användas till mina gjutningar.
Har sett ett par klipp där man använder en motor till detta som jag inte hittar nånstans att köpa.

https://www.youtube.com/watch?v=XHGnGuWf8s8

Nån som har tips på vilken typ av motor som kan användas och var den kan köpas?
 
Chaly
Borde du inte kunna använda vilken elmotor som helst (eller en gammal borrmaskin t.ex) med en offcentervikt på axeln för att uppnå samma effekt? Bara se till att den sitter ordentligt fast i skivan?
 
Har kollat på detta med en borrmaskin, men vill bygga en seriös riktigt bra sak.
På alibaba kostar dom en del, då kan ja lika gärna hitta enligt Sverige, men frågan e ju vad som e speciellt med dessa motorer?
 
Du kan köpa någon enkel liten bänkslip för några hundralappar och sen byta slipskivorna mot några lämpliga metallbrickor som du obalanserar på samma sätt på båda sidorna, då har du precis samma sak som de speciella vibratormotorerna. Du kan enkelt variera effekten dels genom massan på skivorna dels hur du ställer dem i fas på respektive sida.
 
  • Gilla
pozz2
  • Laddar…
Chaly
GK100 skrev:
Du kan köpa någon enkel liten bänkslip för några hundralappar och sen byta slipskivorna mot några lämpliga metallbrickor som du obalanserar på samma sätt på båda sidorna, då har du precis samma sak som de speciella vibratormotorerna. Du kan enkelt variera effekten dels genom massan på skivorna dels hur du ställer dem i fas på respektive sida.
Smart lösning!

Det som skulle kunna vara speciellt med de där vibrationsmotorerna är ev. en biffigare lagring av axeln för att ta tåla vibrationerna över tid, men det tror jag inte är ett problem om den skall användas för hobbybruk.
 
Låter som en fiffig lösning. Då kan ja montera den på en skiva som står på några fjädrar eller gummin.
Nästa fråga blir då, vilken typ av skiva ska man ha? Trä eller plåt?
Den bör mäta 1000*2000 för att stilla mina begär.
 
I
Som andra har sagt, vilken elmotor som helst med en excentervikt. Du kan tex ta en elmotor med en remskiva och kapa bort merparten av remskivan med en vinkelslip. Svårare behöver det inte vara.
 
I
Ser du bor i Skåne, Företaget jag jobbade på är sedan några år nedlagt, där fanns det några vibratorbord för sortering. Ett av dessa fick nya motorer, http://knauerengeneering.exportpages.se/productdetail/1061410209-1.htm något år innan de slog igen. Tyvärr vet jag inte vilken skrotfirma som tömde lokalerna, men det går ju att ringa runt och fråga efter vibratormotorer. En sån är mer anpassad till syftet. Man ska veta att om bordet är tungt lastat och inte kan röra sig får motorn mer stryk.
Men som sagt det handlar om vad och hur mycket samt hur mycket det ska skakas om.
 
Det finns små smidiga vibromotorer som drivs av tryckluft om det kan vara ett alternativ.
 
Har ju kompressor så det är ett alternativ, var finns dom?
 
Ska kolla upp detta. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.