Dags att göra om 60-talsbadrummet, och det innebär att vi vill byta ut badkarsblandaren. Vi är ute efter en badkarsblandare med svängbar pip och någon form av omkastare till handdusch, och den skall vara relativt liten och smäcker. Den enda blandare som vi hittat hittils är Mora REXX T5, som tyvärr är väldigt dyr.

Är det någon som har tips på andra blandare som kan passa?

ma707000-0011-700x493.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tapwell har bestämt några alternativ som uppfyller önskemålen, med reservation för priset. Man jag vill minnas att dom hade några prisvärda smäckra alternativ.
 
Jag funderar på en gustavsberg nautic badkarsblandare, men är lite fundersam eftersom det inte är en termostatblandare. Så här står det i produktbladet.

VÄGGHÄNGD ETTGREPPSBLANDARE NAUTIC
Nautic har keramisk tätning och duschanslutning nedåt eller uppåt. Det är möjligt att spärra varmvattentemperaturen för ökat skållningsskydd. De justerbara energifunktionerna levereras avaktiverade men kan ställas in efter behov/önskemål.

Blandarna kan kombineras med samtliga utloppspipar för badkar, tvättställ eller kök.


image1_7f7e7e1f03adb82ced7bc741493add63.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är om den här blandaren är ett bra val, då det framförallt kommer att duschas i badkaret.
 
MMR skrev:
Vad är "liten och smäcker"? Vi har Mora MMIX T5 till både dusch och badkar, snarlik REXX men lite "tjockare" kanske,

[länk]
Vi är ute efter en blandare som helst ska vara lite mindre än MMIX samt de vanligaste FM Mattsson blandarna, typ 9000E. Tänk bratwurst, inte falukorv :cool:.
 
:) nu är det solklart....

Sent from my HTC One V using Byggahus
 
thomasx skrev:
Tapwell har bestämt några alternativ som uppfyller önskemålen, med reservation för priset. Man jag vill minnas att dom hade några prisvärda smäckra alternativ.
Har tapwell verkligen svängbar pip? Jag hittar inga hos blandarbutiken iallafall, och inte på tapwells hemsida heller.

Gustavsbergsblandaren ovan går bort då termostat saknas.
 
Det finns ju en hel del duschblandare som är smäckra och fina. Borde man inte kunna koppla in någon slags övergång eller liknande som gör att man kan svänga även en pip som är tänkt för fast montering? Det finns ju lösa dragomkastare.
 
Nu har jag äntligen hittat en blandare som passar bra. Gelia Aero. Den ser ut ungefär som Mora Rexx, har svängbar pip och kostar ca 700:- för blandaren och 500:- för pipen hos min lokala järnia. Det verkar vara en del av deras Adora-sortiment av köks- och badrumsprodukter.

Gelia är ju stora inom VVS, så man behöver nog inte oroa sig för kvalitéten på blandaren.

gelia.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.