Hej
Har bytt el-central och redd ut det mesta. En gåta blir kver. Det handlar om en 3 fas grupp som det stod i den gamla tavlan: fd ugn 3 fas som jag skrev över till den nya tavlan. Som det framgår av bilden, säkring nr 6 som är släckt. Elektrikern kopplade bara över det gamla systemet. Vi kunde inte reda ut vart den går men den går enligt anvisning till köket. Jag håller på att renovera köket och har rivit bort allt utom väggarna och fortfarande inte kunnat hitta något spår efter denna gruppen. Hur kan jag spåra den ?
Har provat med fas mätpenna utan större framgång !

El.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Oj, bilden blev upp och ner, provar igen
El.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
elcentral.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lättare att vrida bilden än bildskärmen …
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Inte så bra att bara koppla in något man inte vet vart det går, bättre att han lämnat det oanslutet och du fått se på sikt om något saknas. Nu har du ju säkringen frånslagen det är bra, förhoppningsvis hittar du någon in-överbyggd dosa när du renoverar.

Men inget helt invändningsfritt jobb av centralbytaren, mättes andra basala parametrar i sammanhanget upp?
 
Den gruppen skulle aldrig kopplats in, dels finns risk att någon kabel är avklippt och om säkringen slås till så finns risk att något tar eld eller att någon kommer åt fria änden och dör, dels så försvåras ditt letande av andra änden.

För att leta fram andra änden så kan man försöka använda kabelsökare/tonsändare, tex http://www.kjell.com/se/sortiment/d...-prob-p38098?gclid=CNv48taBp8kCFcHNcgodxrgDSw
 
GK100 skrev:
Inte så bra att bara koppla in något man inte vet vart det går, bättre att han lämnat det oanslutet och du fått se på sikt om något saknas. Nu har du ju säkringen frånslagen det är bra, förhoppningsvis hittar du någon in-överbyggd dosa när du renoverar.

Men inget helt invändningsfritt jobb av centralbytaren, mättes andra basala parametrar i sammanhanget upp?
Han delade upp centralen i två delar och kopplade in varsin jfb, vilket tyckte jag mycket om.
Det fanns en 3 fas grupp till häll och en 1 fas, 10 A (1,5 mm) till en ugn!
Bad honom att deka upp 3 fas så att 2 fas går till häll och 1 fas 16 A till ugnen. Då blev uttaget med enkel fas över.
Bad honom att undersöka vart varje säkring går men han sa att han kopplar percis som den gamla centralen och tänker inte ändra på nånting. En test gjorde han att allt som ska tändas tänds och skrev upp det på tablan. Tack o hej.
 
Redigerat:
Jo det är ju bra, men jag tänkte mer på om du fått något protokoll över några mätningar eller andra kontroller för jobbet? Och som sagt är det bra att du inte har den gruppen till när det är okänt var den hamnar.

Kanske kan du leta med en enkel spänningsprovare utefter väggarna om du har alla andra grupper av, eller använd något likt det Demmpa länkade det går oftast bättre.
 
Demmpa skrev:
Den gruppen skulle aldrig kopplats in, dels finns risk att någon kabel är avklippt och om säkringen slås till så finns risk att något tar eld eller att någon kommer åt fria änden och dör, dels så försvåras ditt letande av andra änden.

För att leta fram andra änden så kan man försöka använda kabelsökare/tonsändare, tex [länk]
Har provat, kallar den för mätpenna. Slog av alla säkringar och slog på bara 6an, ingen signal alls. Glömde iofs kolla tak dosan. Kan det vara så att de går till en takdosa och nån har tagit bort skaddarna efter dosan?
 
GK100 skrev:
Jo det är ju bra, men jag tänkte mer på om du fått något protokoll över några mätningar eller andra kontroller för jobbet? Och som sagt är det bra att du inte har den gruppen till när det är okänt var den hamnar.

Kanske kan du leta med en enkel spänningsprovare utefter väggarna om du har alla andra grupper av, eller använd något likt det Demmpa länkade det går oftast bättre.
Bej, nåt protokoll fick jag inte bara en räkning på 15 tkr.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu börjar jag undra om han har kopplat in den. Måste öpnna och titta efter.
 
O
Matstj skrev:
Bej, nåt protokoll fick jag inte bara en räkning på 15 tkr.
Då gjorde han nånting rätt... fakturan :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.