Om vi inte bryr oss om den rent kulturhistoriska aspekten utan enbart rent estetiskt. Hur mycket skiljer det på Vittinge 2-kupiga lertegel och Benders Palema 2-kupiga tegelröda betongpannor?

Är det stor skillnad på utseendet. Ser gemene man att usch ett hus där de satt betong istället för lertegel. Eller är det endast folk med byggnadsvård i sinnet som ser skillnaden?
 
Den stora skillnaden är ju om pannorna är glaserade eller inte. Nya betongpannor (och nya tegelpannor) har en så bra passform att man kan se att det är nya p.g.a att de ligger perfekt. Gamla ligger aldrig perfekt (vilket är snyggt). Jag tror inte att man behöver vara byggnadsvårds-freak för att se skillnad på gamla och nya. Däremot kanske man måste vara det för att se skillnad på nya betong och nya lertegel.
 
Ok nimhed. Det är det som är den stora skillnaden då? Att man med nylagt tak får ett "rakt" lagt tak.

Men om 25 år så är fortfarande både betong och lertegeltaket rakt eller? Så man kan aldrig få den "gamla" utseendet med nylagt tak med nya pannor?

Det är inte några blanka betongpannor jag menar när det gäller betong.
 
Ja, det borde vara rakt även efter 25 år, eftersom det handlar om att man nu kan skapa pannor med en bättre falsning än tidigare.
 
Totte_S
Man vill väl gärna att pannorna skall ligga rakt=tätt även om man är lertegelfetischist som jag. Tycker personligen att det ser bättre ut med bra lagda pannor. Vårt tak lades med beg. lerpannor för 8 år sedan men lades om förra året och blev mycket bättre lagt vilket gör att det ser mycket bätte ut nu, men det är samma pannor.
Jag anser däremot att skilnaden mellan hur lera och betong åldras är det som är intressant, och då "vinner" lertegel med hästlängder. Kolla gärna i ett nyare byggt villområde ifall det inte finns hus med olika på taken, avgör själv. I närheten av mig finns ett sådant område som växt fram fort de senaste 10-15 åren, och ett fåtal hus har lertegel på taket men dessa tak her en mycket mjukare patina som helt enkelt känns mer äkta.
Jag ser på långt håll om det ligger tegel eller betong, lite svårare på helt nylagda tak.
 
Ok. Då fattar jag. Allt handlar om hur man vill att det skall se ut om 10-15 år?

Du kan kanske då tala om för mig vad det är för variant på dessa tak?

tak-1272364089.jpg
 
I mina ögon kan man inte lägga ett modernt betongtak på ett gammalt hus om man vill att det ska se byggnadsvårdmässigt rätt ut. Tegel är myckt mer levande och vackrare.

Det finns gamla hus med gamla betongpannor (70 -110 år) men de ser inte ut som moderna betongpannor. Dessa gamla betongpannor vittrar ofta sönder och är idag mycket sällsynta, kan man inte hitta extrapannor här hade jag själv nog lagt tegel på ett sådant hus.

mvh plexi
 
Pleximaster - Nu svarade du på frågan rent kulturhistoriskt vilket jag inte behövde få svar på för jag håller med dig och alla andra byggvårdare i den aspekten. Men det är rent estetiskt. Kan du tala om vilka pannor som sitter på bilden ovan?
När du har chansat klart kommer jag med en följdfrågan.
 
Upplösningen är lite klen för att ge rätt svar. I mina ögon är alla fyra taken helt nya och helt homogent trista. Spelar då ingen roll om det är tegel eller betong :p Jag gillar patina.:) En annan sak med betongpannor är tyngden. Alltid bra att räkna med den om man lägger den på ett tak som inte är dimensionerat för betong. Gäller i synnerhet tak med takstolar.
 
gafsan - Angående patina eller inte så är det upp till var och en. Jag gillar att taket är tätt vilket inte mitt tak med "patina" när jag köpte huset vilket resulterade i att pappen hade blivit skadad och med all vad det leder till. Fick bland annat skarva i 2 takstolar som möglat sönder.

Sen att betongpannor är tyngre gäller när de står inplastade på marken. Väl på taket så stämmer det inte, en gammal myt bara! Se bland annat på http://www.benders.se/Tak/FrågorSvar.aspx och fråga 16.
 
gafsan skrev:
En annan sak med betongpannor är tyngden. Alltid bra att räkna med den om man lägger den på ett tak som inte är dimensionerat för betong. Gäller i synnerhet tak med takstolar.
Är det där verkligen sant, tegel suger vatten vilket betongen inte gör i större utsträckning, vilket resulterar i att teglet kan väga mer eller mindre detsamma per m2?

Har själv lagt nya betongpannor precis, men kan bara hålla med om att tegel ser bättre ut efter 20-30 år än betong...
 
tiggre - Du har rätt, det är fel. Kolla länken i posten över dig så ser du hur Benders skriver. Nu är de part i målet men ändå.
 
80-tals betongpannorna var tyngre än teglet, men dagen är endast marginellt tyngre.
 
Tack nimhed då är det utrett.
 
Totte_S
Ja, du, vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg, vad allt handlar om har jag nog inte svarat på, jag redogjorde för mina åsikter:S
Inte för att det är samma sak på bild som i verkligheten, men som ett kul test som jag aldrig gjort förut så gissar jag att det endast är den övre bilden till höger som har lertegelpannor.
Har du facit?

mIkEtReE skrev:
Ok. Då fattar jag. Allt handlar om hur man vill att det skall se ut om 10-15 år?

Du kan kanske då tala om för mig vad det är för variant på dessa tak?

[bild]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.