Hej! Min dotter har ett gammalt skånskt stenhus,Vi har byggt till det med Leca isblock,en del av dom befintliga ytterväggarna är murade med dubbla tegelväggar med mellanrum mellan stenarna,så dom väggarna är det inget problem med.Men så har vi två ytterväggar kvar att åtgärda.Dom är murade medlersten blandat med tegel,det har stått skåp mot väggarna och där har det bildats svartmögel,en del av väggen är kalkad,där har vi inte sett mögel,antagligen finns det bakom kaklet,men vi skall riva bort allt från väggarna.Golvet skall rivas ut och isoleras med 30 cm cellplast,och gjutas med golvvärme,Nu har jag en tanke att mura upp 7 cm leca innanför dom befintliga ytterväggarna med 2 cm luftspalt mellan för att få lite bättre isolering,låter detta bra eller finns det något bättre förslag för väggarna,vi vill få lite bättre isolering samtidigt vill komma bort från problemet med dom mögliga väggarna .
 
Jag kan rekommendera detta examensarbete som behandlar skånelängor och 2000-talets energikrav. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.