Vi är spekulanter på ett hus som vi besiktigat idag. Huset gammalt, byggt 1914 men enligt besiktningsmannen kan det vara äldre än så.
Stommen i huset är av lersten. Det är inget korsvirkeshus utan enbart uppmurat med lersten.
Den nuvarande ägaren har totalrenoverat huset, i princip endast lerstensväggen är kvar fån original dvs stommen.
Inifrån sett så ser väggen ut enligt följande, med min amatörmässiga beskrivning , hoppas ni förstår ändå...
Gips => isolering => vindskyddspapp => uppreglat Luftspalt (med 45x70) => lerstensvägg => uppreglad luftspalt (med 45x70) => vindskyddspapp => cellplast => Puts

Besiktningsmannen såg en stor risk i att ingen ångspärr (plast) fanns från insidan. Dvs fukt kan transporteras och kylas och kondensera mot lerstenen som då kan ta skada.

Har googlat en del och läst lite. Många hävdar att man istället inte ska ha plast på insidan och att lerteglet har egenskapen att ta upp och transportera väck fukt. Och även den teorin att lerteglet behöver tillföras en viss mängd fukt för att inte torka ut med resultat att bli för sprött.

Huset har sett ut i sin nuvarande skepnad med tilläggsisolering sedan 1991 och inget verkar tyda på att det tagit "skada".
Jag gissar att isoleringen på insidan och den uppreglade luftspalten inte enbart har isoleringssyfte, utan även att man lagt all ny eldragning i det skiktet och sluppit bila upp väggar.

Finns det någon kunnig här på forumet på gamla skånska lertegelhus? Vad gäller egentligen? Ångspärr eller inte?

Och slutligen, vilka "risker" finns med lersten, förutom att det löses upp av direkt vattenkontakt?


All information mottages med största tacksamhet!
 
Jag var med när vänner sålde sin gamla skånelänga efter att ha bott där tio år. Tidigare ägare hade renoverat lerstensväggarna. Besiktningsmannen, gammal, erfaren och med utvecklad näsa, sa, med en gång han gick in i huset, att väggrenoveringen var felaktig: två hål borrades upp ... och kors vad det stank! Huset såldes med X antal hundra tusen under begärt pris ... säljaren var chockad men överlät problemet till säljaren.

Kosta på dig en gammal besiktningsräv med näsa!
 
Då känner jag mig nog rätt trygg. Tog ur ventilationsrören på flera ställen och sniffade in i väggen. Ingen lukt alls faktiskt, så då är det nog bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.