Vi har börjat renovera ett rum i vårt timmerhus och rivit ner spånskivor och reglar från en tidigare ägares renovering. På timmerväggarna sitter det ett lager lerklining som jag inte har någon lust att ta bort. Tyvärr har det lossnat på sina ställen och är borttaget här och där så jag skulle vilja bättra på det. Är det någon som känner till någon i Mälardalen som är duktig på detta?
 
  • Lerklining.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är mycket enkelt faktiskt! Vi lerklinade våra väggar och drog oss innan. Men det var lätt, både att förstå hur blandningen skulle vara och hur man skulle göra. Vi läste på nätet och blandade lera, sand, lin (inte agnar, utan fibrer) med kutterspån och lite benlim. Det sprack mycket när det torkade, men vi målade väggarna med lervälling och rödfärgspensel efteråt och nu är det väldit fint. :D I Gysinges katalog så finns det goda tips om hur man lagar sprickor. Var i Mälardalen bor ni? Vi bor utanför Uppsala, så om du vill ha tips och lite lin så kan du höra av dig!
 
En annan tanke jag har är att sätta upp panel, antingen pärlspont eller stående hyvlade plank (5-6'). Nu är ju inte väggarna direkt lodräta ;D men det är ett gammalt hus (1870) och det får synas. Frågan är bara om man behåller den lerklining som finns kvar och försöker jämna ut där det behövs eller om allt bör tas bort och panelen spikas på timret direkt. Någon form av vindskydd kanske också?

Huset är idag tilläggsisolerat på utsidan men det är så förbaskat fult gjort så jag tänker riva ner det så småningon och ta fram den gamla panelen. I så fall så blir ju timmerväggen den "isoleringen" plus ev vindpapp el liknande.
 
Ah, om ni har tänkt så om isoleringen så kan jag varmt rekomendera att behålla lerkliningen! Vårt köksklimat har blivit enormt mycket bättre med lagret med lera på väggarna! Leran har ju dels en isolerande förmåga och lagrar ju mycket värme. Dessutom är det vindtätt.

Om ni ska ha brädväggar (blir nog också fint) så vet jag faktiskt inte hur ni ska göra med leran, men den håller inte jättebra att spika och skruva i, men det var ju inte ovanligt att man bara klinade såten för att få ett jämnare underlag att tapetsera på.

Vi har ett lika gammalt hus, kanske något äldre, och lite av den fina känslan är ju ojämnheten i timmret...

 
Var inte rädd att laga lerkliningen enligt Gysinges recept. Lerklining är både snyggt och väldigt värmeisolerande.
 
Lorre skrev:
Är det någon som känner till någon i Mälardalen som är duktig på detta?
Jo jag känner en som är duktig på detta. Han heter Johannes Riesterer och är handelsresande i lerhusbygge. När jag träffade honom senast var han periodvis även över och byggde i Tyskland. Får ni tag i honom så har ni den bäste.
 
Johannes är en verklig expert! Men jag menar att man kan våga sig på det själv! Billigare så... Och kul!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.