Hej!

Står i färd att lerklina ett stort hus från början av 1800-talet. Var tvungen att riva större delen av befintlig lerklining men vill nu få upp ny på väggarna.

Innan man börjar så vill jag ha möjlighet att göra en ungefärlig priskoll. Som det verkar är det ju rätt få som gör detta professionellt och detta är inget projekt för några glada amatörer (även fast det är kul) då det rör sig om ganska omfattande ytor.

All grundarmering med pligg mm finns redan i väggen idag.

Vad kostar det kvm att lerklina månne?

Någon som har lust att göra detta kanske ;)?

Tack
 
Du får gärna göra det om du vill... Skämt åsido så är det för många kvadratmeter och för lite tid för att jag skulle göra det själv i nuläget. Vi pratar ett antal hundra kvadratmeter.
Att leran, halm, sand mm är tämligen billigt förstår jag genom trådarna här men någon murare som kan göra det borde ju vilja ha betalt antar jag, så därför kvarstår min fråga vad det kostar per kvm.

Jag förstår att ett exakt pris på arbete plus material är svårt men en lite uppskattning!
 
Ha, nog svårt hitta vana lerklinare bland hantverkarna.
Pris torde väl bli timpenning + material.
Du får nog annonsera.
Eller gå kursen o gds i lugn & ro.
 
Tyresö
Jag är imponerad att du verkligen försöker bevara och återbygga huset med den gamla tekniken, sånt uppskattar jag verkligen. Gör vad du kan för att få jobbet genomfört, så kan du sen vara stol över att du har bevarat ett kulturarv. Borde finnas fler av din sort - jag blir lika besviken varje gång jag kommer hem till en privatkund och ska pumpa betong till deras väggar i ett 1800-talshus. Jag kan ju inte så gärna säga till kunden vad jag tycker om att dom förstör ett kulturarv, med betong.
 
Var står huset om man får fråga? När är det tänkt att det ska klinas?
Kanske har jag nån som kan hjälpa dig :)
 
Det finns en kille i Arkhyttan, jag var på hans kurs i våras. Han lerklinar på beställning. Ska plocka fram hans namn. Jag hör av mig.
 
Tack så mycket allihop! Mycket bra att kunna få hjälp här via forumet.
Hör av er via min mail om ni vill, det är bara att skicka på!

Huset ligger strax utanför Falun.

Åter igen tack gafsan och Jehu!
 
Ska du klina så mycket på en gång blir det obeboligt ett tag (typ ett år sägs det). Det är MYCKET vatten som kommer upp på väggarna. Jag vet inte hur det stämmer, men jag har hört det på flera håll.
 
Man kan kanske använda det som växthus medan det torkar upp? :)
 
Vi har lerklinat vårt hus med hjälp av Johannes Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det har tagit, vi har putsat i omgångar i huset på ca 150kvm golvyta, men ett rum på 30kvm tog väl gissningsvis ca 8 arbetstimmar för den första grovputsen och lika lång tid för finputsen.
Den första grovputsen är ganska enkel att få på så där kan även såna som inte putsat förut vara med och hjälpa till, det behövs också några som bär fram bruk (fruktansvärt tungt) och en som är bra på att blanda.
Att få till en bra blandning är nog det viktigaste, det är mycket mer sand i än det var i vår gamla lerklining, vi hade en sk tvångsblandare stod utanför.
Vid finputsen går det inte alls lika mycket material och man behöver inte vara så många som bär.
Leran kan man nog ofta få billigt om man betalar frakten, men kolla med shaktfirmor i trakten, vi fick ett helt lastbilslass på 13 ton framför huset! Sen ska det vara ett lastbilslass sand av rätt sort. Hästskit och halm fick vi från grannens stall.
Jag kan verkligen rekomendera lerklining, det blir mycket fina väggar.
 
Har du några trevliga bilder nybyggarn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.