Jag är ju, inte helt okänt, en varm förespråkare av lerklining. När vi i somras ånyo hade en del mindre angenäma möten med vårat otrivsamma husdjur Husbocken så började vi prata om lerklining vs husbock. Kan orsaken till den stora spridningen i samband med 2:a världskriget, som det så ofta står, också ha att göra med att den försvann ur byggnadstraditionen? Ett hus var ju inte helt sällan tätat med lera både utvändigt och invändigt och då borde det ha varit svårt för en husbock att ta sig in.

Synpunkter?
 
den stora anledningen som jag har hört varför husbock or och annat spreds snabbt i sverige under andra världskriget var att man rev en mänd lador uthus och vanliga hus för att använda som ved. De kördes kors och tvärsöver landet vida järnväg vilket gjorde att dessa skadedjur fick snabb spridning. Tror dock att lerklining kan hjälpa till att skydda då husbocken går in i torrsprickor i trät för att lägga sina ägg, desa täcks ju av leran.


mvh plexi
 
Jag har hört samma som pleximaster, men tyvärr har jag nog inte nån referens att bjuda på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.