Har nu läst igenom allt jag hittat på detta forum om lerklining vilket varit allmänbildande, kvarstår dock en fundering. Varför inte använda vanlig murcement och sand på mur- och putsnät? Vad har cementen för negativa egenskaper som man vill undvika genom att använda lera?
 
För oelastisk skulle jag tippa? Lerkliningen är förvånandsvärt mjuk och elastisk.
 
Kan det inte vara för tätt? En annan orsak kan vara att bevara de urpsrungliga byggnadssätten i renoveringar.
 
Oelastiskt skulle vara ett hållbart argument. Är det någon som vet? I och för sig så funkar det utvändigt och rimligen rör sig en timmervägg lika mycket på utsidan som på insidan.

Att det skulle bli för tätt undrar jag. Att det blir tätt är en av poängerna, så länge det inte blir ångtätt och mig veterligen så är det inte det. Har jag fel?

Det ursprungliga är inte av vikt i detta fall, annars vore det naturligtvis en aspekt att ta hänsyn till.
 
Cementputs skulle jag aldrig se som alternativ till lerklining. Däremot kalkputs. Cementputsen är både tätare och oflexiblare än kalkputsen. Varför vill du tvunget använda cement?
 
Jag vill inte tvunget använda något särskilt material, därav denna "tråd". Jag vill göra en timmervägg tapetserbar och söker olika lösningar.

Jag skulle kunna regla upp den och gipsa så klart men när jag forskat runt lite fastnade jag för lerklining. Gillar att det blir tätt för drag och att trät blir inbäddat i något som bevarar det bättre. Dessutom kan jag, om jag vill, behålla lite av livet i väggen och inte få en "tokrak" gipsvägg.

Leran behöver uppenbarligen armering i någon form och hela tillblandningen av bruket är lite krångligare än vanligt cementbruk. Därav min tanke att de effekter jag är ute efter borde gå att nå med något annat än lera. Jag håller på med en del andra putsarbeten så att fortsätta med samma verkade enklast, men OK A-klass cement är starkt.

Fortfarande så undrar jag om tätheten. Vad skulle vara problemet med att det blir för tätt?
 
vi har kalkputsade innerväggar och det är klart lite sprickor finns det ju, tapeten men det är nästan 70 år sedan senaste renovering....
 
Om 70 år lever jag knappast, och om jag gör det får nog någon annan stå för renoverandet. Kalkputs kanske inte är så dumt, eller varför inte gipsputs, det är ju som en flytande gipsskiva.

Nu kanske denna tråd inte hör hemma under byggnadsvård, men det är byggnadsvårdsintresserade människor som har kollen på annat än reglar och gipsskivor. Chefen får väl sparka ut tråden om den hamnat fel.
 
  • Gilla
Mariaelisabet
  • Laddar…
Gipsputs har en och annan kört i sitt tak, så det skulle nog kunna funka. Men använder man cementputs med någon vidare hålbarehet på en timmerstomme verkligen?

Kalkputs blir, vad jag har förstått, skörare än lerklining. Dessutom ska det väl ha ett annat underlag att fästa mot, typ en vassmatta? Då är det genast en del krångel igen! :)
 
Min röst faller på lerklining om man orkar med det lilla extra krånglet. Annars kalkbruk som inte är lika följsamt men helt ok, vi har både putsade och lerklinade väggar som är minst 100 år gamla och som funkar lika bra än. Något att putsa/klina mot som nät, vass, pliggar etc ska man väl ha i alla fall, oavsett metod?
 
Får jag välja.... lerklining före kalkputs helt klart. // Micke ps. underarbetet är alltid viktigast även om det är tristast. ds
 
Och om man ska putsa så är en Stålskånska oersättlig för en nybörjare! Då kan man nämligen stryka på putsen i tunna lager nerifrån och upp, och det blir riktigt snyggt! Det kan vara lite svårt att få tag på en Stålskånska, jag letade som en tok på de vanliga bygghandlarna, men hittade tillslut min på Sto där jag köpte min kalkfärg.
 
Min röst faller också på lerbruk, efter att ha klinat ett två våningshus med främst lerbruk. Cement går bort - spricker och inte bra ur ekologisk synpunkt. Trist när man får det på händerna också. Lerbruk är segare, speciellt med ko eller hästdynga i (kommer inte att lukta!). Förr i tiden högg man hack i timmerväggen för att fästa kliningen. Ta flera skikt där du har mindre andel lera i det yttre skiktet. I det yttersta skall det vara fin armering, t.ex. fint sågspån. I badrummet prövade jag att med gummihandskar lägga på ett ytterst tunt (1-3mm) lager med fogbruk (sånt man har vid kakelsättning) - blev grymt bra.
Sedan kan man snacka mycket om recept - det bästa är nog att pröva sig fram med sin egen lera, sand, sågspån, dynga m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.