Hej!

jag bor strax utanför Sjuntorp (zon2 enligt zonkartan) och vi har lerjord.
Förra året fräste vi upp den gamla gräsmattan då den var full av avsågade sly-stubbar och extremt ojämn och igenväxt. Vi blandade då i stora mängder välbrunnen hästgödsel (med halm och spån). efter det har vi jämnat och sått gräs.

på östsidan av huset vill jag göra en lummig fruktlund, med doftande blommor och exempelvis persika, äpple, päron och bärbuskar. Hittills har vi planterat ett äppelträd och en fläder. Det finns också ett gammalt och rätt risigt krikonträd som vi försökt klippa ur döda grenar ur och hoppas det överlever.
Min fråga är nu: marktäckare, förslag på sorter?
rekommendationer på fruktträd eller bärbuskar?

kan vi ha mullbär?

Allt gott!
Vänligast
Karin
 
Ser inga begränsningar på fruktträd och bärbuskar. Om det är lerig tät jord kan ni undvika körsbär och plommon (släktet Prunus vill ha mer väldränerat). I övrigt tar ni det ni gillar.

Eftersom ni tänker frukt och bär förmodar jag att läget är hyfsat soligt.

Marktäckare med doft är inte så lätt, men luktviol och fjärilsviol finns. Liten flocknäva (typ 'St Ola') har svag doft särskilt när man rör bladen. Stora fält av nävor ihop med jättedaggkåpa är fint under träd.
 
  • Gilla
Kaiin
  • Laddar…
Tack för bra info Cajsa!
Det är sol nästintill hela dagen.
Jag skulle vilja ha Persikoträd, men förstår att det kanske är knepigt.
 
Ja, persika är ju en Prunus. Sorten 'Frost' klarar zon 3 (4), men sörj god dränering och solig läge är ett krav. Varm skyddad plats en fördel för att garantera mognad. Frukterna mognar slutet av aug-sep och har gult, saftigt, sött fruktkött. Den är självfertil men altid bra att hjälpa till med pollinera med pensel för högre skörd.

Sorten 'Riga' är ännu härdigare, klarar zon 4. Vitt saftigt sött och något syrligt fruktkött. Mognar tidigare, i slutet juli– början av aug. Rikbärande och bör kartgallras. (självfertil)

Har du sol inte blåsigt läge så är det bara att försöka garantera dränering för rötterna, det klarar du. Prova!!
 
  • Gilla
Kaiin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.